Maar ongeveer 1% van de Belgen maakt gebruik van hun recht op compensatie voor ondervonden vertraging, annulering of overboeking. Zo laten passagiers die in 2016 vanuit een Belgische luchthaven vertrokken gemiddeld € 304 per persoon liggen door geen vergoeding te claimen.
Uit gegevens van AirHelp, een start-up die opkomt voor de rechten van vliegpassagiers, blijkt dat in 2016 ruim 153.000 passagiers die vlogen vanaf of naar België te maken kregen met een vertraging, annulering of overboeking. Volgens EU-wetgeving hebben deze passagiers recht op een vergoeding die kan oplopen tot wel € 600 afhankelijk van de afstand van de vlucht.
Voor passagiers is het vaak onduidelijk of de vertraagde of geannuleerde vlucht recht geeft op een compensatie of dat de luchtvaartmaatschappij zich kan beroepen op overmacht. De wetgeving op het gebied van passagiersrechten is gecompliceerd. Uiteindelijk claimt maar ongeveer 1% van de gerechtigde passagiers hun recht op compensatie.
Overboeking
Overboeking is een verhaal apart. Luchtvaartmaatschappijen rekenen erop dat een aantal passagiers niet op komt dagen (no show) of annuleert, waardoor ze meer stoelen verkopen dan er beschikbaar zijn en zo vol mogelijk vliegen. Als er minder no-shows of annuleringen zijn dan verwacht, is het vliegtuig overboekt. Gelukkig komt het zelden voor dat passagiers uit het vliegtuig moeten worden gezet door een overboeking. In 2016 was er bij minder dan 1% van de Belgische claims bij AirHelp sprake van een overboeking.
Het doel van AirHelp is om het claimproces inzichtelijk en makkelijk te maken. Wie te maken kreeg met een vlucht die (met meer dan drie uur) werd vertraagd, geannuleerd of overboekt, kan recht hebben op een financiële vergoeding. Een tool op de website van AirHelp geeft direct inzicht. Het kost maar 3 minuten om dit te checken.