Begin dit jaar voerde Interhome een internationaal onderzoek naar waarom reizigers kiezen voor een vakantiewoning. Naast de klassieke antwoorden als ‘meer ruimte’, ‘persoonlijke vakantiesfeer’, ‘handig voor gezinnen’, kreeg de vakantiewoningverhuurder dit jaar opvallend vaker ‘ecovriendelijkheid’ als een belangrijke reden voor de keuze voor een vakantiewoning in plaats van een hotel.
Nu milieu en klimaat steeds belangrijkere topics worden, is het niet verwonderlijk ze ook de kop opsteken bij de vakantiekeuze. “In een vakantiewoning kan je bewust je energiezuinige levensstijl van thuis handhaven. Daarenboven is de impact van een vakantiewoning op het milieu ook een stuk lager dan die van een hotel”, zegt Thibault Van Look, Commercieel Directeur België bij Interhome. Denk daarbij o.a. aan de hoeveelheid schoonmaakmiddelen en water die nodig zijn om dagelijks kamers, beddengoed en handdoeken schoon te maken. Ook overschotten op hotelbuffeten, plastic wegwerp-bekers, kleine toiletartikelen of verlichting en airconditioning die de hele dag en nacht aanstaan in gemeenschappelijke ruimtes hebben hun impact. Verder is de uitstoot van een vakantiehuis dat een week niet verhuurd wordt zo goed als 0% terwijl een hotel dat voor slechts 10% bezet is in verhouding nog steeds een aanzienlijke uitstoot heeft.
Duurzaam label in de maak
“Deze nieuwe trend vinden wij als touroperator in vakantiehuizen natuurlijk zeer interessant. De milieubewuste reiziger kiest voor onze producten, en dit wilt ook zeggen dat wij de milieubewuste reizigers in de nabije toekomst moeten helpen bij hun woningkeuze.”, geeft Thibault Van Look aan. “Zo denken we er bijvoorbeeld aan om een label te voorzien voor energiezuinige woningen of green-key certificaten voor onze groene woningen in België.Bovendien zien we ook een opportuniteit om onze rol te vergroten door de eigenaren van de woningen te inspireren om hun woningen milieuvriendelijker te maken. Op die manier hebben ze een stapje voor bij consumenten die zo eco-vriendelijk mogelijk op reis willen gaan. Duurzaamheid zal in de toekomst nog meer van belang worden in het toerisme, en dus ook voor onze producten. We zijn blij dat onze klanten vakantiewoningen al als ‘milieuvriendelijke’ accommodaties aanzien, maar we willen daar in de toekomst zeker meer op inspelen en in tegemoet komen.”