Jaarlijks gaan meer dan 730.000 Belgen skiën

Op basis van een studie van LHM Conseil in opdracht van Savoie Mont Blanc Tourisme en de skistations Les Gets, Valmeinier, Valloire en Les Saisies, blijkt dat de Belgen jaarlijks bijna 1 miljoen wintersportvakanties reserveren. Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Italië behoren tot de favoriete bestemmingen van de Belgen en zijn respectievelijk goed voor een marktaandeel van 47%, 24%, 10% en 6%.

Franstalige Belgen verkiezen Franse bestemmingen, 81% van hen vertrok tijdens hun laatste wintersportvakantie naar Frankrijk. 68% van hen verbleef in de regio Savoie Mont Blanc, waarvan 31 % in een skidorp zoals Les Gets, Valloire, Les Saisies, Valmeinier, ….

Vlamingen bezochten vaker Oostenrijk en Duitsland terwijl inwoners van de provincie Brabant het liefst gaan skiën in Zwitserland en ook kiezen voor minder vanzelfsprekende skibestemmingen (de landen in Centraal en Oost-Europa, Scandinavië, Noord-Amerika). West-Vlamingen trekken bovendien vaker naar Frankrijk dan inwoners uit Oost-Vlaanderen.

Met familie en vrienden in de wagen

Wanneer ze op wintersportvakantie gaan, kiezen 45% van de Belgen ervoor om in groep, met familie of vrienden te vertrekken (een reisgezelschap telt gemiddeld 5,9 personen). Franstalige Belgen reizen vaker met hun jonge kinderen, en dus vaker tijdens de schoolvakanties, meer bepaald in februari. Vlamingen reizen daarentegen vaker met hun oudere kinderen of in januari. Bijgevolg krijgt Frankrijk meer Belgische toeristen over de vloer tijdens de krokusvakantie en Oostenrijk in de maand januari.

Voor de trip naar de bergen kiest 71% van de Belgen voor de wagen, terwijl 10% van de respondenten, voornamelijk Vlamingen, de bus prefereert. Walen kiezen vaker, in 9% van de verplaatsingen, voor de trein. Opvallend is dat het vliegtuig door slechts 6% van de ondervraagde personen wordt gebruikt als transportmiddel.

Reserveringsmodi

Algemeen boekt 40% van de Belgische toeristen zijn wintersportvakantie via een touroperator, een (online) reisbureau of een VZW.

De Nederlandstalige klant (47%) maakt opvallend meer gebruik van deze reservingskanalen dan zijn Franstalige landgenoten (30%) en reserveert vaker een wintersportvakantie bij de klassieke touroperators (Neckermann, TUI, Sunweb, Thomas Cook) of bij gespecialiseerde agenten. Franstalige Belgen kiezen ervoor om rechtstreeks te reserveren bij de verhuurders (35%), boekingscentrales van de skistations of ook via online platformen zoals Booking.com en Expedia.

De markt is evenwichtig verdeeld tussen een verblijf in hotels en vakantiewoningen. Franstaligen geven de voorkeur aan appartementen (31%) en chalets/huizen (29%). Het verblijf in het hotel heeft de voorkeur van de Nederlandstalige klanten (49%).

Nieuwe disciplines

Terwijl alpineskiën en snowboarden de meest populaire sneeuwactiviteiten op de piste blijven (76% voor volwassenen en 83% voor kinderen), kunnen langlaufen en sneeuwschoenwandelingen steeds vaker rekenen op belangstelling van zowel volwassenen als jongeren. De aanwezigheid van een langlaufski-aanbod is een zeer belangrijk criterium voor 29% van de beoefenaars.

Goede maar veeleisende klanten

Bij de selectie van een verblijfplaats voor zijn vakantie kijkt de Belg vooral met aandacht naar de prijs. Daarnaast hechten we ook belang aan de kwaliteit van het onthaal. De nabijheid van de pistes is een derde belangrijk selectiecriterium voor een geslaagde vakantie en ook de grootte van de verblijfplaats vinden we belangrijk.

Belgen zoeken in gelijke mate en in functie van hun skiambities en –niveau ofwel een groot en goed aaneengesloten skigebied ofwel een toegankelijke en gezinsvriendelijke bestemming.

70% van de Franstaligen associëren Savoie Mont Blanc het vaakst met skiën en wintersport, tegenover 26% voor de Nederlandstaligen, waar 61% van de respondenten vindt dat Tirol aan deze criteria voldoet.

Savoie Mont Blanc onderscheidt zich vooral door de kwaliteit en diversiteit van skigebieden (42%), goede sneeuw (33%), gastronomie (22%) en toegang tot de hellingen (19%).

Tot slot concludeert deze studie dat Franstaligen meer trouw blijven aan een station, terwijl Vlamingen en inwoners van Brabant en Brussel-Hoofdstad liever wat afwisseling willen bij de keuze van hun vakantiebestemming. Toch zijn zowel Vlamingen als Franstaligen, vooruitziend aangezien ze hun wintersportvakantie minstens drie maanden van tevoren plannen.