Eén op de zes Belgen (16%) die zich met oortjes of met een koptelefoon in het verkeer begeeft, maakte hierdoor de afgelopen 12 maanden een onveilige verkeerssituatie mee. Nog eens 30% van de Belgen was het afgelopen jaar getuige van een onveilige verkeerssituatie door het gebruik van een koptelefoon of oortjes van een medeweggebruiker. 6 op de 10 Belgen (61%) is ervan overtuigd dat open-ear koptelefoon/oortjes waarbij de gehoorgang open blijft een veiligere oplossing is om je in het verkeer mee te begeven. Dit blijkt uit onderzoek dat headset producent Shokz onlangs liet uitvoeren.
Driekwart van de Belgen (76%) gebruikt wel eens een koptelefoon of oortjes, 57% onder hen doet dat ook in het verkeer/onderweg of tijdens het wandelen. De koptelefoon/oortjes in het verkeer worden het meest gebruikt tijdens het lopen (81%), op het openbaar vervoer (50%) en tijdens het fietsen (29%). Zeven op de tien Belgen (69%) hebben daarbij het idee dat zij sommige verkeersgeluiden niet goed horen. 67% gelooft dat het zorgt voor een langzamere reactiesnelheid.
Dit resulteert soms in onveilige situaties, zo blijkt. Eén op de zes Belgen maakte het afgelopen jaar zelf zo’n situatie mee, liefst dertig procent zag het mislopen bij iemand anders. In 13% van de gevallen was er sprake van een aanrijding of een botsing. Ook door het rood rijden (17%), sirenes van een ambulance of van de politie niet horen (18%) en op een onveilige manier uitstappen (11%) werden aangeduid als onveilige situaties. In 4 op de 10 gevallen ging het om gebruik van een headset in combinatie met het gebruik van een mobiele telefoon (41%).
Bewuster en veiliger
In België gebruikt men voornamelijk in-ear koptelefoons of oortjes in het verkeer (66%). Net deze zorgen ervoor dat we dat verkeer minder goed horen en dus ook minder goed kunnen inschatten. Ze blokkeren immers de gehoorgang. Bijna de helft (47%) maakt dan ook wel eens gebruik van de noise cancelling functie op hun koptelefoon of oortjes.
“Open ear headsets doen net het tegenovergestelde”, zegt Tina Lai van headset producent Shokz. “Ze blokkeren de omgevingsgeluiden niet. De luisteraars blijven betrokken bij en bewust van wat er zich afspeelt om zich heen. Dit betekent dat je je bewust blijft van je omgeving en snel kunt reageren op veranderingen of gevaren. En dat terwijl ze kunnen opgaan in hun eigen afspeellijsten. Zeker in het verkeer is dit een veilige meerwaarde.”
Zes op de tien Belgen (61%) die hun koptelefoon/oortjes gebruiken in het verkeer erkennen dat ook. Ze menen dat een open ear koptelefoon veiliger is in het verkeer dan in- of overear koptelefoon/oortjes. Bone conductor koptelefoons of oortjes zijn alvast beter bekend in België dan bij onze noorderburen (52% vs. 41% in Nederland). 12 procent van de Belgen geeft aan dit ook te gebruiken in het verkeer, wat ook meer is dan in Nederland (7%).
Bellen en muziek beluisteren
We gebruiken koptelefoons en oortjes het meest tijdens het lopen (81%), op het openbaar vervoer (50%) of tijdens het fietsen (29%). Maar ook in de auto (24%), op de motor, brommer of scooter (7%) zetten we met grote regelmaat een headset op.
Maar wat doen we dan precies? Vooral naar muziek (85%) of podcasts (39%) luisteren, zo blijkt. Maar ook bellen met kennissen, vrienden of familie is een populaire bezigheid in het verkeer (33%). Social media bekijken (23%), een film of een serie bekijken (21%), audioboeken beluisteren (13%) en zakelijk bellen (12%), doen we eveneens in het verkeer.
Bijna 3 op de 10 van de Belgen (29%) die een koptelefoon of oortjes dragen in het verkeer menen nochtans dat dit strafbaar is. 39% denkt dat noise cancelling in het verkeer verboden is. Slechts 32% heeft het bij het rechte eind, namelijk dat hoofdtelefoons en oortjes in elk geval zijn toegelaten.