Cegeka, de technologische dienstverlener, heeft Parking-as-a-Smart-Service (PaSS) ontwikkeld samen met Q-Park, een cloudoplossing die het mogelijk maakt om via nummerplaatherkenning makkelijk een parking binnen en buiten te rijden. De slagbomen openen automatisch en de betaling verloopt zonder tussenkomst van de bestuurder. Dit project vormt een succesvol onderdeel van Cegeka’s visie op Smart Cities, waarin het bedrijf steden voorziet van Smart Solutions. “Smart Mobility is voor ons een belangrijk aspect in de ontwikkeling van ons Smart City-platform, waarmee we met toegepaste innovatie-oplossingen het leven in de stad aangenamer en efficiënter willen maken”, zegt Stijn Bijnens, CEO van Cegeka.
Slim parkeren
Met Parking-as-a-Smart-Service (PaSS) openen de slagbomen automatisch via nummerplaatherkenning en de kosten worden automatisch berekend en betaald nadat je de parking verlaten hebt. Een parkeerticket komt er dus niet meer aan te pas. De toepassing is vanaf nu beschikbaar in de parkings van Q-Park voor o.a. KBC Mobile-klanten.
Belangrijke stap naar Cegeka’s Smart City-platform
Voor Cegeka is Smart Mobility het beginpunt in de uitrol van haar visie op Smart Cities en de ontwikkeling van een Smart City-platform. Cegeka werkt verschillende businesscases uit die focussen op alle aspecten van Smart Cities, zoals connectiviteit, elektrificatie en publieke veiligheid. “In de slimme stad van de toekomst verwachten consumenten gepersonaliseerde en naadloze ervaringen. Het volledige potentieel van het platform zal enkel tot zijn recht komen met de komst van 5G. Cegeka gelooft sterk in business cases rond verticale mobiele netwerken en applicaties”, zegt Stijn Bijnens. “Bij Cegeka beseffen we ten volle dat we evolueren in de richting van digitale ecosystemen waarin de gebruiker centraal staat. Door haar expertise in toegepaste innovatie kan Cegeka hier een cruciale rol in spelen.”
Nuttige inzichten
“Smart Mobility-toepassingen zoals Parking-as-a-Smart-Service kunnen erg nuttige inzichten bieden voor de slimme stad van de toekomst, waarin men ten alle tijde kan voorspellen waar en wanneer er mobiliteitsoplossingen voorzien moeten worden”, zegt Stijn Bijnens. “Zo kan Q-Park op basis van haar data, beter met de overheid samenwerken om de stedelijke verkeersstromen in goede banen te leiden.”
Schaalbare en toekomstbestendige structuur
Q-Park is een van de grootste Europese parkeerproviders en integreerde verschillende back- en front-end systemen. Daarnaast investeerde Q-Park in software om effectiever haar klanten te kunnen bedienen. In de door Cegeka op maat ontwikkelde structuur hebben de verschillende nationale entiteiten van Q-Park allemaal dezelfde back-endsystemen, websites en e-shops.
“Met deze nieuwe schaalbare en toekomstbestendige structuur hebben we nu inzicht in alle parkeeractiviteiten, wat we kunnen gebruiken om de klantbeleving te optimaliseren”, zegt Frank De Moor, CEO van Q-Park. Voor dit project schakelde Cegeka een team van 50 medewerkers in die samenwerkten met de domeinexperten van Q-Park.