Cybersimpel.be voor je online veiligheid

Onderzoek van GfK in opdracht van Google en Test-Aankoop bij 1009 internetgebruikers toont aan dat online veiligheid leeft in ons land: bijna 9 op de 10 surfers staat stil bij zijn online veiligheid. Het pijnpunt is echter het gebrek aan effectieve kennis om hun online veiligheid te verbeteren. Daarom lanceren Test-Aankoop en Google vandaag, op Internationale Dag van Consumentenrechten, de campagne www.cybersimpel.be met concrete tips om zich goed te beveiligen online.

We zijn bijna continu verbonden met het internet. Voor 61% is internet essentieel voor het werk en bijna de helft van de internetgebruikers in België (49%) vindt dit essentieel in z’n privéleven. Wie zijn internetgebruik toch beperkt, doet dat in de eerste plaats om sociale redenen, voornamelijk om niet té veel tijd online te spenderen. Pas in de tweede plaats wordt het internet vermeden omwille van veiligheidsissues.

Negatieve ervaringen leiden tot onzekerheid

De internetgebruiker in België vindt online veiligheid belangrijk: 89% staat er bij stil. 65% beseft dat het steeds moeilijker wordt om zichzelf te beschermen. 37% had een negatieve ervaring, het merendeel door een virus. Dat geven surfers ook aan als ze gevraagd worden naar de voor hen grootste dreigingen online:

Virussen – 75%
Hackers – 74%
Identiteitsdiefstal – 68%
Persoonlijke gegevens die doorverkocht worden – 67%
Niet-beveiligde persoonlijke gegevens – 65%
Opgelicht worden – 64%
Phishing – 62%

Cybersimpel.be leert Belgische surfers hun online veiligheid te verbeteren

65% zegt weinig of niets af te weten van online veiligheid omdat het complex en te moeilijk te begrijpen is. Het goede nieuws is dat ze wel willen bijleren: 41% denkt meer te kunnen doen aan zijn online veiligheid maar weet niet wat of hoe en 31% heeft geen idee of hij voldoende doet. Ze beseffen dat een goede beveiliging van hun persoonsgegevens, logins en online profielen belangrijk is, maar weten niet hoe ze het moeten aanpakken.

De campagne Cybersimpel.be wil daar verandering in brengen door de internetgebruiker tips en advies te geven om zijn online veiligheid te verbeteren.

Ivo Mechels, CEO van Test-Aankoop: “We lanceren de campagne Cybersimpel.be niet toevallig op de Internationale Dag van Consumentenrechten: we willen Belgische consumenten beter wapenen tegen de gevaren die schuilen op het internet, om zo optimaal van de voordelen van het internet te kunnen genieten. Op Cybersimpel.be kunnen mensen hun kennis over online veiligheid testen en meteen nuttige tips krijgen die ze kunnen toepassen op hun computer, tablet of smartphone, om zichzelf beter te beschermen.”

Alexander De Croo, vicepremier en minister van Digitale Agenda: “Om te kunnen groeien heeft de digitale economie vertrouwen en veiligheid nodig. Hiervoor volstaat het niet om enkel illegale praktijken aan te pakken. Ook online gebruikers moeten zelf goed de do’s en don’ts kennen zodat ze zichzelf kunnen beschermen. Iedereen weet dat je in de fysieke wereld je voordeur beter op slot doet, maar hoe je dat in de online wereld doet, is voor veel mensen nog niet altijd duidelijk. De tool van Google en Test-Aankoop is een welkom initiatief waarmee je jezelf kan testen en een duidelijk overzicht krijgt van de basis beschermingsmaatregelen die je best neemt om veilig online te gaan.”