De Belg eist steeds meer van zijn smartphone als hij foto’s maakt. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat Huawei, de op één na grootste smartphoneproducent ter wereld, liet uitvoeren bij meer dan 1,000 Belgen. Twee op de drie Belgen verwacht van zijn smartphonecamera zelfs dezelfde kwaliteit als van een spiegelreflexcamera. We laten onze camera dan ook steeds vaker links liggen: 85% van alle foto’s wordt met een smartphone genomen [1] en in de laatste twee jaar is de wereldwijde verkoop van digitale camera’s nog eens met 22% gedaald [2].
Hoge verwachtingen en ongeduldig
De Belg is veeleisend en ongeduldig als het aankomt op smartphonefotografie. Zeven op de tien Belgen wil meteen geweldige foto’s maken, zonder dat hij meerdere pogingen moet ondernemen.
Iets meer dan de helft wil daarbij niet met instellingen bezig zijn. Integendeel, de helft van de Belgen vindt dat het aan de smartphone is om tips te geven hoe ze hun foto’s kunnen verbeteren.
Snelle ontwikkelingen smartphonefotografie
“Smartphonefotografie ontwikkelt snel. En parallel met de ontwikkelingen, stijgen ook de verwachtingen van Belgische consumenten. Ze stellen hogere eisen over hun smartphonecamera en de foto’s die ze ermee maken”, zegt Dirk Pauwels, Country Director Huawei Belgium. “Bij Huawei vinden wij dat iedereen de foto’s moet kunnen maken die ze voor ogen hebben – ongeacht of ze een beginneling zijn of een professional. We kijken ernaar uit om dat mogelijk te maken met onze volgende generatie smartphones, die volgende maand gelanceerd wordt in België.”
Geen compromis – zelfs niet in moeilijke omstandigheden
We mogen dan wel steeds vaker beroep doen op onze smartphonecamera, dat wil niet zeggen dat we bereid zijn om daarvoor een compromis te sluiten. We zijn op zoek naar de kracht en functionaliteiten van een spiegelreflexcamera, maar dan in onze smartphone.
Populair op de Belgische wishlist: inzoomen zonder kwaliteitsverlies. Het staat op de verlanglijst van maar liefst acht op de tien Belgen – iets meer dan een kwart zet het zelfs met stip op één. Ook populair: actiebeelden. Zeven op de tien wil met zijn smartphonecamera haarscherpe foto’s kunnen maken van bewegende onderwerpen.
Acht op de tien Belgen wil ook in slechte lichtomstandigheden de beste foto trekken – kwestie van foto’s van dat driegangenmenu op de best mogelijke manier te delen op sociale media. Twee derde ziet het nog grootser en denkt aan de mogelijkheid om aan nachtfotografie te doen zonder te moeten sukkelen met een statief.