Mind the Coffee Cup

Illycaffè introduceert met trots “Mind the Coffee Cup – The Future of Coffee Examined in Depth,” een project dat is ontworpen om te inspireren tot gezamenlijke inspanningen voor het ontwikkelen van duurzame oplossingen voor de effecten van klimaatverandering op de koffieproductie.

Koffie is meer dan alleen een drank; het is een ritueel dat een essentiële rol speelt in het leven van miljoenen mensen. Elke dag worden er wereldwijd meer dan drie miljard kopjes koffie gedronken en de koffie-industrie ondersteunt 25 miljoen boerenfamilies. Deze vitale bron wordt echter steeds meer bedreigd door de klimaatverandering: stijgende temperaturen, verschuivingen in regenpatronen en de verspreiding van ziekten brengen de koffieproductie wereldwijd in gevaar.
 
In reactie hierop is illycaffè al lange tijd een voorstander van regeneratieve landbouw – een reeks agronomische praktijken die gericht zijn op het verminderen van de impact op het milieu, het herstellen van de vruchtbaarheid van de bodem en het verbeteren van de biodiversiteit. Deze praktijken zorgen niet alleen voor een duurzaam inkomen voor boeren, maar helpen ook de toekomst van koffie veilig te stellen. Een voorbeeld hiervan is illycaffè’s Arabica Selection Brasile Cerrado Mineiro, de eerste koffie die volledig gemaakt is van regeneratieve landbouw en gecertificeerd is door regenagri®.

Illycaffè promoot het “Mind the Coffee Cup”-project in steden over de hele wereld, waarbij zowel fysieke als digitale kanalen worden ingezet. Naast Italië zullen ook geselecteerde illy klanten in Frankrijk, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten worden geactiveerd. In Seoul zal een speciale proeverij met 4 exclusieve recepten op basis van Arabica Selection Brasile Cerrado Mineiro worden georganiseerd om de verschillende fasen van de levenscyclus van de koffieplant te belichten. Het project zal ook worden uitgebreid met educatieve en onderhoudende inhoud die beschikbaar is op digitale platforms zoals YouTube, Meta en TikTok.
 
“Om de koffieteelt veilig te stellen, is het van cruciaal belang om boerengemeenschappen te ondersteunen bij het invoeren van duurzame agronomische praktijken en het investeren in onderzoek”, zegt Cristina Scocchia, CEO van illycaffè. “Op Internationale Koffiedag hebben we de gelegenheid aangegrepen om onze ‘Mind the Coffee Cup’-campagne te promoten, die erop gericht is consumenten bewust te maken van het belang van de ontwikkeling van duurzame landbouw- en sociale modellen. Alleen zo kunnen we blijven genieten van deze buitengewone drank en tegelijkertijd het rijke culturele erfgoed behouden dat het belichaamt.”