Koffiebedrijf Rombouts, met roots in Antwerpen, bestaat 125 jaar. Het bedrijf weet traditie te combineren met voortdurende vernieuwing, en het familiale karakter met een wereldwijde blik. Anno 2021 is koffie hipper dan ooit en zet Rombouts voluit in op eerlijke en duurzame koffieproducten. Daarnaast lanceert het Belgische koffiemerk dit jaar een wereldprimeur: de thuis composteerbare koffiefilter.
Alles begint met Frans Rombouts die in 1896 op 20-jarige leeftijd besluit om zijn eigen koffie te branden. Frans werkte tot dan in een firma die goederen uit de koloniën invoerde en opsloeg in de Antwerpse haven. Onder die goederen bevindt zich ook koffie. Frans huurt een brandtrommel, begint zelf koffie te branden en probeert die al fietsend op zijn rode bakfiets aan de man te brengen. 125 jaar later staat achterkleinzoon Xavier Rombouts aan het hoofd van het bedrijf met filialen en vestigingen in 35 landen, 580 werknemers en een omzet van 155 miljoen euro per jaar.
Revolutionaire koffiefilter
Gedelegeerd bestuurder Xavier Rombouts: “Mijn overgrootvader en zijn rode bakfiets werden in korte tijde een vaste waarde in het centrum van Antwerpen. De echte doorbraak kwam er in 1958 met de Wereldtentoonstelling in Brussel. Rombouts bracht toen de allereerste voorgedoseerde koffiefilter ter wereld op de markt. De horeca en daarna ook de retailsector waren laaiend enthousiast.”
Tot op de dag van vandaag verkoopt Rombouts wereldwijd 60 miljoen voorgedoseerde filters per jaar van Groot-Brittannië tot Japan, Israël en Griekenland, om maar enkele landen te noemen waar de voorgedoseerde Rombouts-koffiefilter nog steeds populair is.
Made in Belgium
Het branden gebeurt bij Rombouts in Aartselaar op een artisanale manier in verschillende speciaal ontworpen branders, waar de koffiebonen soms 18 minuten in worden rondgedraaid. Het succes van de koffiebrander blijft ook in het koninklijk paleis in Laken niet onopgemerkt. Sinds 1966 is Rombouts gebrevetteerde hofleverancier. Later wordt Rombouts de officiële koffie van de Rode Duivels. Het nationale voetbalteam en zijn entourage zijn een vaste afnemer van de Belgische koffie.
Eerlijk en duurzaam
Rombouts bevoorraadt zich voor de gedroogde koffiebonen rechtstreeks bij boeren in Mexico, Congo en Laos. 50% van de ingevoerde volumes zijn afkomstig van coöperaties met het Fairtrade-label, 17% van de volumes is bio. Rombouts lanceerde ecologische koffiepods voor zijn 1-2-3 Spresso-machines gemaakt met 100% plantaardig papier en versgemalen koffie.
Primeur: de 100% composteerbare koffiefilter
Op de 125e verjaardag lanceert Rombouts een duurzame innovatie: de thuis composteerbare koffiefilter, de ecologische variant van de iconische filter waarmee het bedrijf groot geworden is. Opnieuw vervult Rombouts als Belgisch familiebedrijf een voortrekkersrol in de reductie van plastic afval. De voorgedoseerde koffiefilter van de nieuwe generatie, beschikbaar in vijf verschillende varianten (Dessert, Goudmerk, Italian Style, Bio & Fairtrade en Deca) is 100% biologisch afbreekbaar. De filter is gemaakt van uitsluitend natuurlijke en dus milieuvriendelijke materialen. Hierdoor wordt maar liefst 145 ton wegwerpplastic per jaar bespaard. Het karton voor de verpakking is afkomstig uit ecologisch beheerde bossen, en de folie is volledig recycleerbaar. Duurzaam én makkelijk: gewoon de filter vullen met water van 90 °C en klaar! Je kan de koffie dus overal mee naartoe nemen, naar kantoor, festival of camping bijvoorbeeld. De 100% composteerbare filter is exclusief te koop via Rombouts.com en zal later dit jaar verkrijgbaar zijn in de supermarkt.