Veel volk op de Audi-stand tijdens het Autosalon in januari, en niet enkel om de nieuwste modellen van het merk te bewonderen. Zo kwamen de spelers van RSCA bij hun partner langs, en werd aan de pers in primeur de Audi Player Index voorgesteld: een revolutionaire tool waarmee fans op een nieuwe manier over hun favoriete sport kunnen discussiëren.
Voor het tweede jaar op rij brachten de spelers van RSCA een bezoek aan hun partner Audi op het Autosalon. Vorig jaar was daarbij de exclusieve Audi A1 RSCA dé blikvanger, dit jaar werd een andere primeur voorgesteld: de Audi Player Index, een compleet nieuwe tool, waarbij spelersstatistieken in real-time worden bijgehouden. Dat levert nieuwe inzichten op voor de fans en uiteraard heel wat stof voor discussie.
De Audi Player Index werd geïntroduceerd in 2015 om tijdens het internationale Audi Cup-toernooi de “Man of the Match” op een objectieve manier te analyseren. Begin 2016 werd de Audi Player Index ingevoerd in de Amerikaanse Major League Soccer als een statistiekensysteem, later dat jaar volgden FC Bayern München en AC Milan. Nu kan RSCA aan dit rijtje internationale topteams worden toegevoegd.
Naarmate het seizoen vordert, zullen Audi en RSCA de tool via verschillende kanalen beschikbaar maken, zoals social media, de website, de app en het Matchday clubmagazine. Als innovatieve vorm van ratingsysteem voor voetbalspelers, gebruikt de Audi Player Index een data-gebaseerd model om bijna alle relevante acties op het veld te inventariseren. Zo worden 86 verschillende categorieën en tot 2.000 geregistreerde en geëvalueerde spelersacties per wedstrijd live verzameld.
Spelersgegevens worden verzameld met behulp van OPTA, een van ’s werelds grootste leveranciers van live gedetailleerde sportdata. De OPTA-data worden vervolgens door de Audi Player Index scoringfilter gehaald om de score van de speler te genereren. De prestatie-index verenigt een groot aantal individuele acties door een speler in één enkele score. Daardoor maakt het analysemodel het mogelijk om prestaties te evalueren, en spelers vervolgens bijna in real-time te rangschikken.