Volgens een nieuwe studie van Sonos blijkt dat muziek de grote afwezige is thuis, en dit bij maar liefst 67 procent van de gezinnen. Vorig jaar bleek al uit onderzoek van Sonos dat huishoudens een pak gelukkiger zijn, dichter bij elkaar staan en meer van elkaar houden als er muziek door de boxen galmt. En toch zijn er nog altijd huishoudens waar uitgerekend muziek de grote afwezige is. Daar wil Sonos onder het motto ‘Wake up the Silent Home’ voor eens en voor altijd verandering in brengen.
“In gezinnen waar er geen muziek speelt, wordt de stress en de druk van het moderne leven sterker gevoeld”, vertelt Joy Howard, Chief Marketing Officer bij Sonos. Het bedrijf introduceert daarom een nieuwe internationale campagne onder de titel ‘Wake up the Silent Home’. Hiervoor sprak Sonos met experts op vlak van psychologie, media, design en architectuur én met negenduizend gezinnen. Want als de voordelen van naar muziek luisteren zo duidelijk zijn, waarom is het dan in twee derde van de huishoudens muisstil?
“Uit onze gesprekken blijkt dat er verschillende redenen zijn”, zegt Howard. “De dagelijkse routine neemt de bovenhand, we hebben een te drukke agenda en vinden maar geen goede balans tussen vrije tijd en gezin. Ook luisteren we steeds meer individueel naar muziek: zo’n 44 procent zondert zich af om van muziek te genieten. We zijn in het algemeen steeds meer digitaal bezig. Bijna één op twee gezinnen zegt meer tijd te besteden aan virtuele technologie dan aan echte interactie met elkaar.”
De belangrijkste resultaten van het onderzoek:
Dagelijkse routine: onze kostbare tijd wordt tot het uiterste benut. 58 procent van de mensen vindt het moeilijk om alles wat er dagelijks gedaan moet worden ook echt allemaal te doen en vier vijfde zou graag meer tijd besteden aan activiteiten met familie en vrienden.
Overvolle agenda’s: onze dagen zitten vol werk en sociale afspraken. Daardoor hebben we continu het gevoel dat we het druk hebben en missen we veel in het leven.
Isolatie door schermfixatie: gezinnen zijn meer dan ooit verbonden met de digitale wereld, maar raken steeds meer het contact met elkaar kwijt. In bijna 50 procent van de gezinnen wordt thuis meer tijd besteed aan virtuele interactie met technologie dan aan echte interactie met elkaar. 62 procent gaf aan dat het merendeel van hun sociale activiteiten digitaal is.
De 24/7-werkweek: wat vroeger 9-tot-5 was, is nu 24/7. 58 procent van de mensen wil een betere balans tussen werk en vrije tijd. Niet verbazingwekkend als je weet dat ruim zeven van de tien Amerikanen met hun iPhone in of naast hun bed slapen…
A-sociaal luisteren: de huizen van nu zijn ontworpen om meer verbinding mogelijk te maken, met grote open ruimtes waar je als gezin bij elkaar kunt zijn om samen dingen te doen. Toch luistert 44 procent in z’n eentje in een afgesloten ruimte of via een koptelefoon naar muziek.
In tijden van overvolle agenda’s die bepaald worden door social media, wil Sonos iedereen wakker schudden. Dat doet het bedrijf met de ‘Wake up the Silent Home’-campagne om muziek opnieuw toe te laten in onze levens en weer verbinding te maken met elkaar.