2016 loopt op zijn laatste benen, tijd om het jaar in kaart brengen, ook op muzikaal vlak. Uit de statistieken van muziekstreamingdienst Deezer blijkt dat Sia dit jaar de populairste artiest was in België met het nummer Cheap thrills. Zij spant de kroon in een top tien die opvallend gekenmerkt wordt door dansbare hitnummers. Enkel Justin Bieber, Alan Walker en Lukas Graham weten een gevoelige snaar toe te voegen aan die toplijst. Als het op playlists aankomt valt voornamelijk op dat wij Belgen op zoek gaan naar muzieklijsten die ons helpen tot onszelf komen. Stress werkten we het voorbije jaar massaal weg met lijsten als Workout songs, No stress, Morning chill of Calm piano.
Meest gestreamd – meest gedanst
Cheap thrills van Sia, One dance van Drake en Mike Posner’s I took a Pill in Ibiza, je kan niet stil blijven staan als de de top drie van meest gestreamde nummers in België door de boksen knalt. Voeg daar met Dimitri Vegas & Like Mike en Lost Frequencies nog wat DJ-talent van Belgische bodem aan toe en je ziet meteen dat we afgelopen jaar in streaminglanschap massaal op zoek gingen naar dansbare feestmuziek. Verder zijn het pakkende Faded van Alan Walker, 7 years van Lukas Graham en Sorry van Justin Bieber de enige emotionele verhalen die verteld werden. De hele lijst kan je hier beluisteren.
Stream je zen
Nooit gaven we zoveel aandacht aan onszelf als afgelopen jaar. Dat blijkt ook uit de streamingstatistieken. We gingen opvallend vaak op zoek naar muziek ter ondersteuning van onze sport, yoga of gewone relaxmomenten. Franse chansons blijven ook enorm populair naast de ontspannende en dansbare lijsten.
Deezer blaast dit jaar 5 kaarsjes uit in België
Muziekstreamingsdienst Deezer is vijf jaar actief in België. Ondanks de felle concurrentie ziet Deezer het aantal abonnees nog iedere dag met gemiddeld 1200 nieuwe registraties groeien. Streamen is dus officieel niet meer weg te denken uit de Belgische markt.
Enkele opvallende feiten over Deezer in België:
In 2016 werd de muziekcatalogus vergroot tot 43 miljoen nummers en 20 verschillende muziekcategorieën
2000 nieuwe registraties per dag bewijst het succes van muziek op maat
Deezer ontving begin dit jaar een investering van €100 miljoen van Access Industries
In 2016 was Deezer de eerste muziekstreamingsdienst die startte met een reclamecampagne op televisie