Tradition Chronographe Indépendant 7077

De Tradition Chronographe Indépendant 7077 sluit aan bij de wens van Abraham-Louis Breguet om technische innovatie toegankelijk te maken voor zo veel mogelijk mensen. Deze gedachte is al meer dan twee eeuwen de drijfveer van het Huis. Met een intense Breguet blauwe tint focust deze chronograaf op de precieze meting van korte tijden.

Eerder al geïntroduceerd in de Tradition collectie, geïnspireerd op de beroemde horloges ‘à souscription’ en ‘à tact’ die de oprichter van het Huis ontwikkelde, verschijnt het “Breguet blauw” nu op de wijzerplaat van de Tradition Chronographe Indépendant 7077. Met deze kleur krijgt de esthetiek van het horloge een modern accent, en worden nieuwe contrasten gecreëerd die het lezen van de informatie vergemakkelijken, de technische architectuur versterken en een onbelemmerd zicht bieden op het schouwspel van de twee immer bewegende balanswielen.

Vanaf de eerste creaties, ontwikkeld in zijn atelier op het Ile de la Cité in 1775, en zijn eerste successen bij de zeer welgestelde klassen, was het de ambitie van de getalenteerde meester-uurwerkmaker om 2 tijdsinformatie toegankelijk te maken voor iedereen. Zijn doel was om kleine reeksen eenvoudige instrumenten te produceren tegen betaalbare prijzen, tegen de stroom in van zijn tijdgenoten, wier meestal unieke creaties voorbehouden waren aan een bepaalde elite.

Zijn wens, die de weg vrijmaakte voor toekomstige grootschalige marketing, reclamepublicaties en industriële productie, bracht hem ertoe om aan het einde van de 18e eeuw het horloge ‘à souscription’ te ontwerpen: een kwaliteitsuurwerk met een relatief grote diameter, meestal met één wijzer, uitgerust met een betrouwbaar nauwkeurig mechanisme en makkelijk in onderhoud. Bij de bestelling diende meteen ongeveer een kwart van de verkoopprijs betaald te worden.

Meer dan twee eeuwen later heeft diezelfde intentie om de tijd universeel te maken via een model met minimalistische esthetiek, in 2005 geleid tot de ‘Tradition’ collectie waarvan de horloges, als een kinetisch schilderij, de metalen architectuur van de bruggen en radertjes die ze aandrijven zichtbaar maken.