Hoe zit het ondertussen met de kwaliteit van onze WiFi? Hoewel een sterke WiFi-connectie belangrijker is dan ooit, kampt de helft van de Belgen nog steeds met problemen op dat vlak. Ook over de mogelijke oorzaken van WiFi-issues tasten we nog te vaak in het duister. Dat blijkt uit onderzoek bij 1.000 Belgen uitgevoerd door devolo, in samenwerking met iVox. Gelukkig zijn deze oorzaken volgens het technologiebedrijf en expert in WiFi-oplossingen toch snel te achterhalen én makkelijk op te lossen.
Bron van frustratie
Dat we sinds het begin van de coronapandemie vaker zonder internet vallen, is wellicht een logisch gevolg van het feit dat we vaker thuis zijn. Maar ondertussen weten drie op vier Belgen nog steeds niet wat ze precies kunnen doen om heel vervelende problemen te vermijden, zoals delen van belangrijke calls missen of minutenlang moeten wachten om een mailtje te versturen. Onderzoek van devolo toont aan dat bijna de helft van de Belgen minstens een paar keer per maand met WiFi-problemen kampt: 19% ervaart ze meerdere keren in de maand, volgens 11% gebeurt dit meerdere keren per week en voor maar liefst 16% is het dagelijkse kost. Geen wonder dus dat WiFi-problemen voor 7 op de 10 Belgen (69%) een erg grote bron van frustratie vormen.
Bare necessity
En dat goede WiFi in deze tijden onmisbaar is, ervaren we allemaal al langer. Daarom komt het vast niet als een verrassing dat wel 7 op de 10 (69%) Belgen dit thuis even belangrijk vindt als water en elektriciteit. Als klap op de vuurpijl geeft een vijfde (19%) van de respondenten aan liever een dag thuis zonder verwarming te zitten (en 16% liever zonder water) dan een dag zonder WiFi. Van een bare necessity gesproken dus!
Anno 2021 zijn onze WiFi-noden én onze verwachtingen dus hoog. Want we willen niet alleen een feilloze verbinding in ons thuiskantoor; we willen toch ook zorgeloos films en series streamen, videobellen met vrienden zonder storingen, of urenlang gamen tot we zijn uitgespeeld? En dat zelfs vanop het terras als we daar zin in hebben. Volgens devolo ervaren we niet enkel WiFi-issues in een bepaald aantal ruimtes, maar net zo goed in de gehele woning: 33% ervaart ze in de slaapkamer, 29% in de woonkamer en 27% in de buitenruimte.
Wat kan je doen?
1 op de 10 (11%) Belgen geeft aan meermaals per maand gebruik te maken van een internetkabel voor een betere verbinding. Dat gaat uiteraard ten koste van het gemak van een draadloze verbinding en is dus geen volwaardige, permanente oplossing. Begin daarom bij de basisvraag: heb je helemaal nergens een goed signaal, zelfs niet wanneer je je dicht bij de router bevindt of er direct mee verbonden bent via een LAN-kabel? In dat geval neem je best contact op met je telecomprovider.
Is het WiFi-signaal niet volledig doorgetrokken, dan is de kans groot dat het probleem te maken heeft met de bouw van je huis. Onze Belgische huizen bestaan namelijk uit dikke bakstenen muren en stevige plafonds die het WiFi-signaal sterk kunnen afzwakken. Ook vloerverwarming en warmteleidingen kunnen daartoe bijdragen. Als die zaken het geval zijn, haal je best versterking in huis. Een veilige, makkelijke en vaak meest ideale hulplijn is een set powerline-adapters. Deze geven de internetverbinding slim door via het elektriciteitsnet, waardoor obstakels als muren en plafonds ontweken worden. Op elke plek waar je een powerline-adapter in het stopcontact steekt, creëer je zowaar een nieuwe WiFi-hotspot. Hello, draadloos comfort!