Vandaag werd op de Oosterschelde de eerste nieuwe oogst van de Zeeuwse mossel opgevist, hét moment waar jaarlijks mosselliefhebbers in België en Nederland likkebaardend naar uitkijken. Zij kunnen zich alvast verheugen op een mooie gevulde mossel, al moet die de komende weken nog wat aansterken. Voor biersommelier Ben Vinken vormen ‘mosselen natuur’ en een witbiertje het perfecte koppel.
“De smaak is uitstekend en de schelpen zijn mooi gevuld, maar op de echt grote mosselen is het nog even wachten,” zegt mosselkweker Nico van Zandvoort. “De schelpen zijn nog aan de kleine kant, mogelijk vanwege de weinige regenval de afgelopen weken. Nu het wat minder heet en droog is, gaat het voedselaanbod in de kweekgebieden toenemen en wordt de achterstand snel ingelopen.”
De twee Belgische winnaars van het populaire TV-programma “Mijn Pop-Up restaurant” maakten voor de gelegenheid mosselen klaar op de barbecue met een speciaal witbier. De bekende biersommelier Ben Vinken was onder de indruk van hun keuze. “Witbier met mosselen is een ideale combinatie. De lekkere zuren van een witbier passen uitstekend bij de zilte smaak van de Zeeuwse mosselen.”
Feiten en cijfers mosselsector
De Nederlandse productiegebieden voor de Zeeuwse mossel liggen voor 60 procent in de Waddenzee en voor 40 procent in de Oosterschelde. De mossel doet er ongeveer twee jaar over om consumptierijp te worden. De 88 mosselkwekers brengen de mosselen dan naar de Nederlandse Mosselveiling in het Zeeuwse Yerseke. Hierna spoelen de mosselen zandvrij op de verwaterpercelen (natte pakhuizen) in de Oosterschelde en vervolgens gaan ze naar een van de Zeeuwse mosselbedrijven, waar de mosselen verder worden verwerkt en verpakt.
De Belgen nemen 65 procent van de totale afzet voor hun rekening. Het eten van mosselen zit verankerd in de Belgische eetcultuur als een nationaal product. Frankrijk en Duitsland staan op plaats 2 en 3 van de afzet. In Nederland is de consumptie van mosselen groeiend. De piek ligt later in het seizoen rond september.