Medewerkers zijn gelukkig op de werkvloer wanneer ze kunnen rekenen op medeleven, collegialiteit en open communicatie. Rekruteringsexpert Hays bevroeg in een online survey hoe belangrijk werknemers het vinden om elkaar hartelijk te begroeten. Meer dan 9 op 10 vindt het cruciaal om elkaar “goedemorgen” te wensen. Een harmonieuze werksfeer heeft een directe invloed op prestaties en welzijn, en is zelfs belangrijker dan salaris. Hays legt uit wat je als leidinggevende kan doen om medeleven te stimuleren en te tonen.
“Goedemorgen! Hoe was je weekend?” Met een korte begroeting toon je interesse in je collega. Voor Belgische werknemers is het een must. Uit een online survey van rekruteringsexpert Hays blijkt dat meer dan 93% van de 2199 respondenten een hartelijk woordje aan het begin van de werkdag of -week waardeert. Aangezien steeds meer professionals flexibel en vanop afstand werken, groeit het belang van menselijke interactie op de werkvloer.
Robby Vanuxem, Managing Director bij Hays, legt uit: “Menselijke connectie – ook op de werkplek – is belangrijker dan ooit tevoren. De grenzen tussen werk en privé vervagen steeds meer door flexibele werkpatronen en de manier waarop we communiceren. De werkplek wordt steeds meer gedreven door technologie en dat brengt verandering mee. Zo wordt het belangrijker dan ooit dat elke medewerker – ook die op afstand – zich thuis voelt in het bedrijf.”
Boost voor sfeer en welzijn
Als leidinggevende medeleven en openheid stimuleren, levert tal van voordelen op. Zo draagt collegialiteit niet alleen bij tot een aangename werksfeer en een hogere productiviteit, maar krijgt het welzijn van collega’s eveneens een boost. Bedrijven verminderen hiermee de kans op ziekteverzuim. Robby Vanuxem van Hays: “Open communicatie en medeleven scheppen vertrouwen. Medewerkers zijn op hun gemak en worden openhartiger. Leidinggevenden krijgen de kans doelstellingen en ambities van medewerkers duidelijk in kaart te brengen en hen efficiënt in te schakelen. Ook komt mentaal en fysiek welzijn van medewerkers sneller ter sprake waardoor leidinggevenden vroegtijdig kunnen ingrijpen en de kans op ziekteverzuim verkleint.”
Zelfbewust en oprecht aan de slag
Hoe stimuleer je medeleven op de werkvloer? Begin bij jezelf! Goede leidinggevenden analyseren hun sterke én zwakke punten. Wees transparant en toon aan dat ook jij continu wil bijleren. Des te hoger het zelfbewustzijn van jou als manager, des te beter je leiding kan geven.
Onthoud steeds dat je collega’s je belangrijkste kapitaal zijn. Draag er oprecht zorg voor. Een milde en toegankelijke houding van leidinggevenden sluit pesten en bedrog op de werkvloer uit. Denk na over de impact van je beslissingen en leef je in. Vraag jezelf af hoe jouw directe omgeving (kinderen, ouders, vrienden) zou reageren en in welke mate zij de maatregelen zouden waarderen.
“Stel jezelf mild en toegankelijk op, als je een unieke en sterke band met medewerkers wil. Starten met een goedemorgen en de eenvoudige vraag hoe het weekend was, is alvast een goed begin”, concludeert Robby Vanuxem van Hays.