Wat hebben Glenfiddich single malt scotch whisky en kunst met elkaar gemeen? Ze zijn allebei complex, intens en geven hun geheimen niet prijs bij de eerste blik of slok. Omdat Glenfiddich overtuigd is van de bijzondere band tussen kunstenaars en liefhebbers van goede whisky – beide gezegend met een vleugje anti-conformisme – steunt het merk artistieke projecten over de hele wereld, waaronder die van Aykan Umut. Deze getalenteerde kunstenaar, gespecialiseerd in AI, is beter bekend onder het pseudoniem Ai-kan Umut. In het kader van het project “L’Atelier by Glenfiddich” stelt de kunstenaar een kunstwerk tentoon in Brussel en Antwerpen.
Het beroemde premium whiskymerk Glenfiddich is intussen 136 jaar oud en werd ontwikkeld door William Grant. Hoewel de single malt whisky – bekend om zijn uitzonderlijke kwaliteit – het resultaat is van een geschiedenis van passie en voorouderlijke knowhow, kijkt Glenfiddich vooral naar de toekomst. Glenfiddich is trots op zijn rijke verleden maar is ook geïnteresseerd in de (r)evoluties van onze moderne tijd. Het whiskyhuis is steeds op zoek naar innovatie en heeft een onstilbare interesse voor hedendaagse technologie. Zo onstond ook de interesse voor artificiële intelligentie en digitale kunst.
Kunst en design zitten diep verankerd in het DNA van whiskyhuis Glenfiddich. De liefde voor kunst in al zijn vormen zorgde reeds voor een indrukwekkende reeks samenwerkingen met kunstenaars. Of het nu gaat om de make-over van de legendarische whiskyflessen, een gedurfd Artist in Residence-programma of de tentoonstellingen die worden georganiseerd als onderdeel van het “L’Atelier by Glenfiddich”-evenement: het huis maakt er een erezaak van om het talent van morgen onder de aandacht te brengen en steunt hun non-conformistische, creatieve geesten. In de durf, de honger naar verandering en de zoektocht naar nieuwe ervaringen van de kunstenaar herkent zowel de kunst- als de whiskyliefhebber zichzelf.
De rijzende ster van Gent
Gezien het succes van de eerste editie van “L’Atelier by Glenfiddich” vorig jaar komt er dit jaar een tweede editie. Het event brengt liefhebbers van kunst en whisky samen in een digitale openluchttentoonstelling die voor iedereen toegankelijk is. De kunstwerken zullen vanaf 16 oktober gedurende 3 weken op verschillende locaties in Brussel en Antwerpen te zien zijn, in samenwerking met kunstgalerijen PLUS-ONE Gallery in Antwerpen en Gaggarin by IndianDribble in Brussel.
Wanneer voorbijgangers de QR-codes op de gigantische doeken scannen, brengen ze de digitale werken van de lokale kunstenaar Aykan Umut tot leven. Aykan Umut, beter bekend onder zijn pseudoniem Ai-kan Umut is een kunstenaar, afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent, met een voorliefde voor digitale kunst en artificiële intelligentie. Hij liet zich inspireren door de wereld van Glenfiddich om een kunstwerk te ontwerpen die op verschillende plaatsen in Brussel en Antwerpen zal worden geïnstalleerd. Door de grenzen tussen kunst en artificiële intelligentie af te tasten, is de kunstenaar erin geslaagd een eigenzinnige visuele identiteit te creëren. Hij speelt met digitale beelden en put uit dystopische inspiratiebronnen. Zijn spannend werk werd onder meer getoond tijdens de laatste modeshow van het iconische kledingmerk Moncler Genius in Londen.
Zijn kenmerkende stijl, zijn gevoel voor vernieuwing en zijn artistieke inspiratiebronnen: voor deze samenwerking met Glenfiddich blijft de kunstenaar trouw aan zijn unieke manier van werken. In de geest van zijn eerdere werken laat de kunstenaar zich inspireren door street art, hedendaagse muziek, retro-futurisme en natuurlijk de esthetiek van Glenfiddich. Dit vertaalt zich in subtiele kleurnuances, die zich bewegen tussen de warmte van de kleur van whisky en ijskoud blauw, een kleur die knipoogt naar het futurisme. Het resultaat is fascinerend, bijna hypnotisch, en nodigt uit om even stil te staan om de essentie van dit kunstwerk vast te leggen en te genieten van het moment.
Een tentoonstelling als geen ander
Wat maakt dit evenement bijzonder? “L’Atelier by Glenfiddich” toont niet alleen het fenomenale werk van Aykan Umut, het wakkert ook het debat aan over de toekomst van de kunstwereld. Deze openluchttentoonstelling, die voor iedereen gratis toegankelijk is dankzij projecties op gebouwen en postercampagnes, is niet alleen een lust voor het oog. Ze voedt ook de geest door de toeschouwers te vragen naar de plaats die technologische innovaties zullen innemen in de artistieke wereld van morgen. Na bezoekers van de vorige editie uitgedaagd te hebben tot nadenken over de evolutie van digitale kunst en haar relatie tot fysieke kunst, neemt Glenfiddich nu deel aan het meest prangende debat van dit moment: de invloed van artificiële intelligentie op de kunstwereld. Met deze actuele werken biedt “L’Atelier by Glenfiddich” een boeiende inkijk in hoe de kunstwereld zichzelf voortdurend opnieuw uitvindt.
De smaak van non-conformisme
Het is niet de eerste keer dat de Schotse destilleerderij met zijn onstuimige karakter onze aandacht trekt met een vernieuwend project. Enkele maanden geleden onderzocht Glenfiddich de toekomst van de mode samen met het Nederlandse textielbedrijf BYBORRE. Ze vroegen stylisten met verschillende achtergronden om zich voor te stellen wat we over 12, 18 of 30 jaar zullen dragen. Een gedurfde denkoefening die het startschot gaf voor verschillende revolutionaire concepten. Hoewel het huis doordrenkt is van traditie, is de Schotse distilleerderij enorm geïnteresseerd in haar toekomstige proevers. De whisky’s die vandaag worden gedistilleerd zullen immers pas over een dertigtal jaar geproefd worden door de gepassioneerde fijnproevers van de toekomst, op zoek naar authentieke smaken. Door de mode, kunst en passies van de volgende generaties te onderzoeken, leert Glenfiddich zijn fans van morgen kennen.