Bijna 9 op 10 Belgische sollicitanten gebruikt nog steeds een traditioneel cv in tekstvorm. Amper 5% kiest voor een originele aanpak. Dat blijkt uit een survey van rekruteringsexpert Hays. Krapte op de arbeidsmarkt en de toenemende vraag om eenvoudig digitaal te solliciteren, verklaren de populariteit van een traditioneel cv. Bedrijven die werk maken van een creatieve vacature, ontvangen daarentegen vaker originele en gepersonaliseerde cv’s, zoals video’s, van kandidaten.
Rekruteringsexpert Hays bevroeg in een online poll het gebruik van traditioneel opgemaakte cv’s in tekstvorm versus een creatieve aanpak zoals video-cv’s. De resultaten zijn opmerkelijk. 88,8% van de Belgische sollicitanten geeft aan zichzelf kandidaat te stellen met behulp van traditioneel geschreven cv. Slechts 5% doet beroep op originele (video)tools. 6% zegt helemaal geen cv te gebruiken.
“Dat vandaag 9 op de 10 Belgische sollicitanten voor een traditioneel opgesteld cv kiezen, is opmerkelijk”, aldus Davy Ghysels, Marketing Director bij Hays. “Zowel de krapte op de arbeidsmarkt als de populariteit van eenvoudig digitaal solliciteren liggen aan de basis van deze resultaten.”
Kandidaat is koning
De war for talent woedt hevig en dat beïnvloedt het sollicitatieproces. “Nu de arbeidsmarkt aantrekt, zijn bedrijven naarstig op zoek naar geschikte profielen. Werkgevers willen potentiële kandidaten snel aantrekken. Ze faciliteren daarom een eenvoudige procedure die niet te veeleisend is voor de kandidaat. Een traditioneel tekst-cv laat toe om het loopbaanparcours van de sollicitant efficiënt te scannen. Gericht en snel werken is een competitief voordeel in de war for talent.”
Niet alleen de krapte, maar ook de opkomst van eenvoudig digitaal solliciteren verklaart de populariteit van ‘gewone’, geschreven cv’s. “Sociale media, zoals LinkedIn, spelen in op noden en wensen van werkgevers én kandidaten. Sollicitanten kunnen zichzelf met één klik op de knop kandidaat stellen voor een vacature. Dat weerhoudt kandidaten om telkens een op maat gemaakt cv op te stellen. Één degelijk tekst-cv, of zelfs hun LinkedIn-profiel, biedt hen verschillende kansen. Een video-cv moet daarentegen telkens opnieuw op de vacature en de potentiële werkgever afgestemd worden, en is dus arbeidsintensiever.” – Davy Ghysels, Hays.
Creativiteit trekt creativiteit aan
5% van de respondenten geeft aan creatieve tools in te zetten om zichzelf kandidaat te stellen. Vaak is dat als antwoord op een originele vacature.
“Creatieve sectoren zoals marketing en communicatie maken vaak werk van een atypische en originele vacature. Sollicitanten worden getriggerd om zichzelf en hun portfolio op een leuke manier voor te stellen en gaan daarom sneller tools inzetten zoals video. Wie creatief aanwerft, krijgt dus vaak een origineel en persoonlijk voorstel.”