Veranderen van job staat voor veel mensen hoog op hun lijstje van goede voornemens. Hays bevroeg in een online survey zijn bezoekers naar hun plannen voor 2019. Maar liefst 86% plant in het nieuwe jaar te veranderen van job. En ook uit cijfers van LinkedIn blijkt dat in januari 2018 drie keer zoveel mensen van job of bedrijf veranderden. Maar hoe weet je of het tijd is om van job te switchen? Hays legt uit.
Naar jaarlijkse gewoonte is december een populaire maand om na te denken over de toekomst, ook op werkgebied. Hays bevroeg in een online survey zijn bezoekers over hun professionele plannen. 86% geeft aan dat ze een nieuwe uitdaging zoeken bij een andere werkgever. En ook LinkedIn merkte een piek in januari 2018. Toen gaven drie keer zoveel LinkedIn-leden aan van job of bedrijf te zijn veranderd dan in andere maanden*. “Veranderen van job is ingrijpend. Het jaareinde is echter voor velen een kantelpunt en heel wat mensen ondernemen dan echt actie”, legt Robby Vanuxem, Managing Director bij Hays uit. Maar wanneer merk je dat het tijd is voor een jobwissel? Hays licht toe.
Huidige job: passie of sleur?
Passie op de werkvloer: uitkijken naar maandagochtend en zelfs tijdens het weekend leuke ideeën bedenken voor het bedrijf. Met tegenzin werken: mentaal elke seconde aftellen tot de klok eindelijk zes uur slaat en je zelfs afvragen waarom je jouw tijd daar verspilt. Is die tweede beschrijving van toepassing op jou? Dan is het tijd om op zoek te gaan naar een andere job.
Me, myself and I
Wanneer je klaar bent voor een nieuwe carrière, moet je nadenken over wat je graag en niet graag doet. Bepaal die dingen door na te gaan hoeveel ze (zouden) bijdragen aan je houding en plezier op de werkvloer. Wat zijn bijvoorbeeld je hobby’s en interesses? Probeer jobs te vinden die iets te maken hebben met je passies. Komt er niet meteen iets in je op? Ga op onderzoek uit, doorzoek vacaturesites, neem een kijkje op sociale media en praat met een recruiter om een idee te krijgen van wat je in je nieuwe carrière zou kunnen bereiken.
Bijleren en netwerken
De mogelijkheid bestaat dat je niet voldoende opgeleid bent om je droomfunctie uit te voeren. Dit mag geen obstakel zijn. Er bestaan meer dan genoeg mogelijkheden om jezelf bij te scholen. Ga op zoek naar boeken, blogposts of podcasts van specialisten en leer zo de kneepjes van het vak. Neem je telefoon, doe aan marktonderzoek, netwerk met de juiste mensen en bereid je voor.
Het gaat niet enkel om wat je kent, maar ook om wie je kent. Netwerk, netwerk, netwerk. Leer mensen kennen die ervaring hebben in de sector. Dit kan via sociale media, netwerkevenementen of gespecialiseerde recruiters.
Ben je klaar om ervoor te gaan?
Misschien werk je al even in je huidige bedrijf en voel je loyaliteit, gehechtheid of zelfs twijfel om na al die tijd opnieuw aan die intimiderende zoektocht naar een job te beginnen? Misschien kan je amper geloven dat sommige jobs je betalen om te doen wat jij echt graag doet? Wees gerust, je kan goed betaald worden om jouw droomjob uit te voeren. “Kandidaten mogen niet vergeten dat heel wat bedrijven net naar hen op zoek zijn. Wees gemotiveerd en durf naar je droomjob op zoek te gaan én hem te bemachtigen. Kijk vooral vooruit en heb je toekomstdoel voor ogen. Elke verbetering is goud waard”, sluit Robby Vanuxem af.