Slechts één op de drie Belgen (33%) die hun huis verkopen, hangt nog een ‘Huis te koop’-bordje aan de voordeur. Vaak omdat ze denken dat het volstaat om hun pand online te zetten of omdat ze niet willen dat de buurt weet dat ze hun woning verkopen. Nochtans heeft zo’n bordje nog altijd zijn nut. Zeker als je weet dat meer dan de helft van de kandidaat-kopers tegenwoordig weer op goed geluk de favoriete buurten afspeurt naar een ideale woning. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van vastgoedplatform Immovlan bij meer dan 2.000 verkopers en huizenjagers in ons land.
Het succes van de typische ‘Huis te koop’-bordjes is tanende. Terwijl je ze goed tien jaar geleden nog aan tienduizenden voorgevels zag hangen, maken vandaag nagenoeg alleen makelaars nog gebruik van de bordjes. En zelfs dan is dat nog niet altijd het geval. Uit een recente bevraging van Immovlan blijkt zo dat slechts 33 procent van de mensen die hun huis verkopen nog een bord in hun tuin neerplanten. Vooral sociale media vreet aan de populariteit van die zogeheten “te koop”-bordjes. Eén op de vijf particuliere verkopers (21%) zet z’n woning nu al bijna uitsluitend te koop op Facebook of andere sociale media.