Maar liefst één miljoen Belgen – ruim een kwart van de werkenden onder ons – overweegt om te verhuizen om zo niet meer dagelijks in de file naar het werk te moeten staan. En opvallend: het zijn vooral jongeren van 18 tot 34 jaar – 37 procent (!) – die echt stappen willen ondernemen om het woon-werkverkeer drastisch in te korten. De limiet ligt op 15 km, al mag het voor velen nog een stuk dichter bij huis zijn. Dat blijkt uit een uitvoerige bevraging bij 570 werkende Belgen, uitgevoerd door iVOX in opdracht van de Antwerpse vastgoedgroep Immpact. Die laatste werkt nu al aan woonprojecten die helemaal afgestemd zijn op de werkgelegenheid in de steden.
Eén uur en twintig minuten. Zo lang is de werkende Belg gemiddeld per dag onderweg van en naar het werk. Een tijd die de laatste jaren alleen maar stijgt. Niet zo verbazingwekkend, want bijna 1 op de 4 Belgen (23%) woont vandaag op meer dan 30 kilometer van hun werk.
Voor veel Belgen blijft het woon-werkverkeer dus een zware last. Volgens projectontwikkelaar Immpact – die samen met onderzoeksbureau iVOX een bevraging liet uitvoeren bij 570 werkende Belgen – blijkt dat ruim een kwart (27%) onder ons bereid is om te verhuizen om dichter bij het werk te wonen. Dat is straf nieuws, want in totaal gaat het om ruim 1 miljoen Belgen die hierover zo denken.
En misschien nog opvallender: maar liefst 37% van de jongeren onder de 34 zou willen verhuizen om zo het woon-werkverkeer in te korten. Bij 35-55-jarigen gaat het om 21%, wat nog altijd veel is. En bij de 55-plussers om 20,5%.
Wonen naast het werk
Concreet: vandaag wil meer dan de helft van de Belgen (59%) niet meer dan 30 km pendelen – en liefst minder. Bijna 1 op 3 (28%) van de bevraagden geeft aan op maximaal 15 km te willen wonen van zijn werkplaats. Maar het mag zeker nog korter zijn. En vooral dat laatste geeft stof tot nadenken, zo meent de vastgoedsector. Want soms zorgt een afstand van vijf kilometer tussen woonplaats en kantoor al voor stevige fileproblemen. Dat valt goed op in een stad als Antwerpen, die samen met Brussel één van de steden is waar de mobiliteitsdruk het grootst is. Wie bijvoorbeeld in Ekeren woont en het Antwerpse Eilandje wil bereiken – een traject van amper 5 km – doet daar op een gemiddelde maandagochtend al snel een half uur of langer over.