Volgens een survey van rekruteringsspecialist Hays is 88% van de afgestudeerden op zoek naar een eerste job. 8% gaat verder studeren en 4% neemt even een pauze. Jongeren stellen hun zoektocht naar een eerste job dus niet langer meer uit.
Het overgrote deel van de afgestudeerden kiest ervoor zich op de arbeidsmarkt te storten. Dat blijkt uit een survey van rekruteringsspecialist Hays. 88% van de respondenten geeft namelijk te kennen op zoek te zijn naar zijn/haar eerste job. Een kleine 8% van de gediplomeerden zal het komende academiejaar verder studeren en 4% neemt even een pauze.
Robby Vanuxem, Managing Director van Hays België verklaart: “De overgrote meerderheid van de Belgische afgestudeerden voelt zich klaar voor een eerste job. Enkele jaren geleden zagen we nog een trend dat jongeren alsmaar langer studeerden. Onze jongeren stellen hun zoektocht naar een eerste job dus niet langer meer uit. Een van de verklaringen hiervoor kan zijn dat jongeren beseffen dat langer studeren ook betekent dat ze later langer actief zullen zijn op de arbeidsmarkt. Een tweede hypothese is dat jongeren weer voelen dat ze meer kansen krijgen op de arbeidsmarkt. De arbeidsmarkt wordt in steeds meer sectoren weer kandidaat-gedreven. De vraag naar gekwalificeerd personeel neemt in elke sector toe. Werkgevers moeten daarom zorgen dat ze aantrekkelijk zijn voor kandidaten, want er wordt gevochten om talent.”
Retentiemanagement belangrijk in kandidaatgedreven markt
Hoogopgeleide kandidaten zijn kritisch en ambitieus, leergierig en nieuwsgierig. Dit biedt volgens Robby Vanuxem opportuniteiten aan bedrijven. “Jonge werknemers pushen bedrijfsleiders en HR-managers om na te denken over hun beleid en om uit hun comfortzone te komen. Deze generatie gooit ongevraagd zijn mening op tafel en verwacht dat er wat mee gedaan wordt. Ze willen in dialoog gaan. De taak van managers zal daarom verder evolueren naar die van coach. Jongeren dwingen om zich aan te passen aan ‘hoe de dingen nu eenmaal gebeuren’ betekent alle potentieel voor het bedrijf weggooien.”
“Door de schaarste in de markt wordt de candidate experience erg belangrijk. De manier waarop we met kandidaten omgaan en hoe we met hen communiceren is erg belangrijk geworden. Iedere geschikte of ongeschikte kandidaat moet telkens een positieve belevenis hebben tijdens het rekruteringsproces. Dit zorgt ervoor dat kandidaten blijvend positief spreken over het bedrijf en bevordert de employer branding”, aldus Robby Vanuxem.