Hoe happy is de Vlaming op het werk? Uit een nieuwe studie naar happiness op de werkvloer blijkt dat er in elk geval nog flink wat ruimte voor verbetering is. De studie kwam er in opdracht van scale-up Hallelujah, dat na enkele jaren groei klaar is voor een tijdperk van serious happiness. “Wij willen werknemers helpen om happiness autonoom te produceren”, klinkt het. Hoe gelukkig jijzelf bent, kan je alvast zelf testen op areyouhappyhere.be.
Eén op de vijf beroepsactieve Vlamingen is niet blij met de relaties met collega’s. Wanneer het aankomt op relaties met leidinggevenden, geeft zelfs één op drie aan ontevreden te zijn. En maar liefst 40 procent van de beroepsactieve Vlamingen voelt een onevenwicht in de befaamde work life balance. Dat zijn slechts enkele van de interessante conclusies – meer cijfers onderaan dit persbericht – na een onderzoek van Hallelujah bij een representatieve steekproef van 1.000 beroepsactieve Vlamingen.
De studie kwam er omdat happiness op de werkvloer voor Hallelujah serious business is. De scale-up helpt bedrijven al enkele jaren om happiness op de werkvloer te creëren. Hun “(w)onderbrekingen” of “shots of happiness” – korte, krachtige werkonderbrekingen tijdens de werkuren en op de werkvloer – werden inmiddels al door meer dan 150 bedrijven (van KMO’s tot multinationals als Atlas Copco en PwC) warm onthaald. Maar oprichters Dieter De Vos en Pieter Dejonghe zijn klaar voor een nieuw tijdperk.
Wetenschappelijk onderbouwde happiness
“Steeds meer tevreden klanten vroegen ons naar meer”, zegt Dejonghe. “Dat was voor ons de trigger om ons verhaal wetenschappelijk te onderbouwen.” Om dat te kunnen realiseren, heeft Hallelujah een eigen onderzoeksunit opgericht een nieuwe baseline gecreëerd: serious happiness.
Binnen zijn wetenschappelijke unit voert Hallelujah voortdurend toegepast onderzoek naar happiness op de werkvloer. Om dat onderzoek in goede banen te leiden, werd arbeidspsychologe dr. Karolien Hendrikx, voormalig onderzoekster bij onder meer de universiteit van Hasselt en Hogeschool PXL, aan boord gehaald. Het eerste wapenfeit van de onderzoeksafdeling was bovenvermelde studie, uitgevoerd in samenwerking met iVox.
“De studie was nodig omdat er nog geen benchmark bestond die onze visie op happiness hanteert”, zegt Hendrikx, die intussen ook al een whitepaper schreef over de studie. “Voor ons is happiness een positieve beleving waarbij verbondenheid centraal staat. We hadden nood aan nieuwe data met deze insteek.”
“Onze benchmarkstudie is een ideaal vertrekpunt voor ons uiteindelijk doel”, vervolgt Hendrikx. “We willen onze klanten een gerichte, op maat gemaakte bevraging kunnen aanbieden.” Op basis van die gerichte bevraging kan Hallelujah bedrijven vervolgens helpen om happiness van binnenuit te laten groeien.
“Happiness is voor ons een grondstof. Door werknemers te helpen deze grondstof autonoom te produceren, bouwen we – op wetenschappelijk onderbouwde manier – mee aan een positieve organisatiecultuur”, besluit Hendrikx.
Are you happy here?
Hallelujah heeft meteen ook een kortere, hapklare versie van de benchmarkstudie laten uitwerken. Op www.areyouhappyhere.be kan wie dat wil tien zorgvuldig uitgekozen vragen beantwoorden, waarmee hij of zij kan nagaan hoe het gesteld is met de eigen happiness op het werk. Wie het testje voltooit, krijgt een score te zien en komt te weten hoe die score zich verhoudt tegenover de gemiddelde Vlaming. Als uitsmijter geeft Hallelujah! ook nog enkele concrete tips mee.
Wist je dat…
1 op de 4 beroepsactieve Vlamingen is heel blij met de relatie met collega’s. Ze vinden hun collega’s heel vriendelijk en behulpzaam, vertrouwen ze, kunnen er heel goed mee samen werken en mee babbelen.
60% is blij met de hoeveelheid vertrouwen onder de collega’s.
1 op 3 medewerkers zijn enthousiaste ambassadeurs van hun werkplek. Zij zijn fier, they go the extra mile en vertellen enthousiast over hun werkgever.
1 op 6 (16%) medewerkers voelt zich heel gelukkig op het werk.
Flexwerk zorgt voor meeste happiness, engagement en betrokkenheid. Je hoeft dus niet per se meer op je werk aanwezig te zijn, om je meer betrokken te voelen. Zo scoren flexwerkers gemiddeld 4,11 op 5 tegenover mensen met volledig vaste werktijden: 3,67. Op vlak van betrokkenheid scoren flexwerkers gemiddeld 4,18, tegenover 3,70. Op vlak van engagement is dat 3,90, tegenover 3,65.
Millennials verschillen verassend weinig met oudere collega’s. Ze hebben een klein beetje meer “fun” op het werk, maar zijn even betrokken, geëngageerd, happy… Ze ervaren hun werksituatie doorgaans op dezelfde manier.
Medewerkers die hun werkruimte delen met veel collega’s (de zogenaamde landschapskantoren) zijn het minst happy met hun werkcontext. Ze ervaren significant minder autonomie. Medewerkers die een werkruimte alleen voor zichzelf hebben zijn daarentegen het meest happy op het werk.