Deze vakantie thuiswerken vanuit uw woonkamer of op uw zonneterras tijdens een zonnige zomerdag? Of liever telewerken in een hippe koffiebar of een coworkingspace bij u in de buurt? Werken vanop afstand zit de laatste jaren in de lift, maar niet voor iedereen want slechts 1 op 3 werknemers* mag van zijn of haar baas (af en toe) thuiswerken. Bovendien maken bedrijven zelden duidelijke afspraken met hun thuis- en telewerkende medewerkers.
Werken wordt steeds flexibeler: we werken niet langer uitsluitend op vaste tijdstippen op een kantoor, maar meer en meer volgens glijdende werktijden, thuis of op een andere locatie die we zelf kiezen. Tempo-Team bevroeg daarom 1050 werknemers en werkgevers naar de mogelijkheden voor flexibel werk in hun bedrijf. De resultaten tonen dat “Het Nieuwe Werken”, ook wel flexwerken genoemd, nog lang niet ingeburgerd is in de bedrijven in ons land, want maar 1 op 6 werknemers zegt dat hun bedrijf “Het Nieuwe Werken” ondersteunt. Bovendien laat slechts een derde van de bedrijven haar medewerkers af en toe thuiswerken tijdens bijvoorbeeld vakantieperiodes en maakt net geen 1 op 5 bedrijven tijdsonafhankelijk werk mogelijk. Glijdende werkuren zijn wel al net iets beter verankerd op de werkvloer: 4 op 10 bedrijven biedt haar werknemers een variabel rooster. Grote bedrijven doen het op vlak van flexibel werken beduidend beter dan KMO’s en ook Nederlandstalige bedrijven staan een stapje verder dan hun Franstalige collega’s. Werknemers vinden die flexibiliteit en werkvrijheid trouwens ook zeer belangrijk: de helft zegt dat ze liefst hun werkuren kiezen en meer dan 6 op 10 bepaalt ook liefst zijn eigen planning. Plaatsonafhankelijk werken is dan weer vooral populair bij werknemers jonger dan 35.
“Kiezen waar en wanneer werknemers werken boomde de voorbije jaren maar er is dus nog zeker groeipotentieel voor bijvoorbeeld thuis -en telewerken, al beseffen we wel dat dit niet voor iedereen kan. Het grootste voordeel van thuis -en telewerken is dat werknemers hun werk en privéleven veel beter op elkaar kunnen afstemmen. Zo kan thuiswerken bijvoorbeeld een oplossing zijn voor de opvangperikelen waar veel ouders tijdens de zomervakantie mee geconfronteerd worden, nu scholen en opvang gesloten zijn.” vertelt Valérie Denis, CSR-manager bij Tempo-Team.
Materiaal en afspraken nodig
Daarnaast valt het ook op dat weinig bedrijven de benodigde faciliteiten voorzien om flexwerk mogelijk te maken: amper 1 op 3 werknemers laat weten dat hun bedrijf zorgt voor een laptop, een smartphone en (internet)toegang vanop afstand. Ten slotte zijn er meestal geen duidelijke afspraken gemaakt tussen werkgever en werknemer rond thuis- en telewerken want in maar een derde van de bedrijven bestaat een regeling voor thuiswerken en in 1 op 5 bedrijven zijn er afspraken gemaakt met betrekking tot prestatiegebonden werken. Voor glijdende uren is de situatie iets beter: 4 op de 10 bedrijven voorziet daar namelijk een juridisch kader voor. Opnieuw scoren grote bedrijven hier beter dan KMO’s.
“Om flexibel werken vlot en in vertrouwen te laten verlopen, zijn goede afspraken cruciaal. Door bijvoorbeeld duidelijk af te spreken welke resultaten je verwacht van je werknemers, vermijd je misverstanden. Maar ook werknemers maken best afspraken met hun omgeving als ze thuiswerken, bijvoorbeeld met de kinderen wanneer je tijd hebt om even met hen te spelen. Goede afspraken maken goede vrienden en zullen er voor zorgen dat je jouw werk klaar krijgt.” aldus Denis.