De grote Sinterklaasstudie

Sinterklaas kwam de laatste tijd vooral in het nieuws met zijn “roetveegpieten”. Ouders en kinderen lijken zich daar echter weinig van aan te trekken. Net als elk jaar draait de geschenkenmolen op volle toeren. Maar hoeveel geven we nu eigenlijk uit aan sinterklaascadeaus? En waar gaan we op zoek naar inspiratie?

Uit de recente sinterklaasstudie van BD myShopi en marktonderzoeksbureau Profacts blijkt dat 6 december een absolute hoogdag blijft voor jong en oud die van geschenken houdt. Bij gezinnen met kinderen tot 12 jaar kopen 9 ouders op 10 sinterklaascadeaus, en ook meters en peters (36%) en grootouders (29%) shoppen lustig mee. En niet alleen de allerkleinsten varen daar wel bij.

Wie zoet is krijgt lekkers…

93% van de 4- tot 12-jarigen leest sinterklaasfolders en vervolgens maakt 74% een verlanglijstje op basis van knipsels uit die folders. Wat verrassend is, is dat ook oudere kinderen delen in de sintvreugde: in 44% van de gezinnen waar het oudste kind ouder is dan 18 worden nog steeds lijstjes gemaakt op basis van folders. Als je weet dat de helft van de kinderen tussen €50 en €150 aan cadeau krijgt en dat 13% van de Vlaamse en 21% van de Waalse kinderen meer dan €150 cadeau krijgt, dan zullen de schoentjes op 6 december weer tot de rand gevuld zijn.

Wie zoekt, die… Sint!

94% van de ouders met kinderen t.e.m. 12 jaar leest sinterklaasfolders. En volgens 77% onder hen is er geen betere plaats om naar sinterklaascadeaus te zoeken dan in die folders. Zelfs 28% van de ouders die geen folders ontvangen in hun brievenbus leest toch de sintfolders. Ze worden door vrienden, familieleden en buren gedeeld (17%) en tot 2 weken of langer bewaard (70%).

En de digitale schoorsteen?

Wij Belgen zijn zeker geen voorlopers in online shoppen. Ook sinterklaasgeschenken koopt de helft van de ouders alleen in de winkel, en slechts 10% haalt ze via de digitale schoorsteen in huis. Niet echt een verrassing, als je weet dat we ook nog steeds de papieren folder verkiezen boven de digitale folder. De cijfers zijn duidelijk: 100% van de kinderen tussen 4 en 12 jaar gaat op zoek naar cadeautjes in de papieren folder, waarop ook 96% van hun ouders zich baseert voor de uiteindelijke aankopen. Toch leest 11% van de kinderen en 33% van de ouders óók de digitale sinterklaasfolders. Benieuwd of roetveegpiet ook in de digitale schoorsteen past…

infographic-sinterklaasstudie