Jongere tieners vinden het belangrijk om schoolmateriaal volgens de laatste trends te kopen omdat ze zich zo makkelijker aanvaard, minder buitengesloten, en meer populair voelen. Ouders erkennen dit effect van het ‘juiste’ schoolgerief wel, maar vinden de schooltrends niet zo belangrijk en kopen daarom eerder neutrale schoolspullen. Verder willen tieners ook steeds meer hun schoolgerief personaliseren.*
Terwijl voor ouders kwaliteit (79%) en prijs (71%) bepalend zijn voor de aankoop van schoolgerief, kiezen tieners vooral voor schoolspullen die ze mooi (51%) of trendy (23%) vinden. 42% van de tieners vindt het belangrijk om mee te zijn met de laatste trends in schoolmateriaal. Bijna de helft van hen zegt zelf populairder te zijn met het ‘juiste’ schoolgerief. Vooral jongere tieners (1ste en 2de middelbaar) vinden het belangrijk om hip schoolmateriaal te hebben om erbij te horen (61% jongere tov 46% oudere tieners).
Ouders hebben daar begrip voor en erkennen ook dat hip en trendy schoolgerief helpt om in de klas aanvaard te worden, populair te zijn en minder buitengesloten te worden. Toch hechten ze minder belang aan trends dan tieners. De meerderheid (96%) vindt trends niet nodig en denkt dat hun kind zijn of haar schoolspullen hierdoor sneller beu wordt (74%). Daarom kiezen ze eerder voor meer neutrale schoolspullen.
“Het is niet verwonderlijk dat ouders en kinderen verschillen van mening over wat trendy is en hoe belangrijk zij dat vinden. Dit is van alle tijden. Met ons ruime assortiment van schoolgerief bieden we een antwoord voor beide. Aankopen van schoolspullen wordt op die manier leuk voor iedereen.” aldus Marry Jansen van HEMA.
Personaliseren voor uniek schoolmateriaal
Verder blijkt uit de studie dat het personaliseren van schoolmateriaal een echte trend is bij tieners. Bijna 7 op 10 vindt het belangrijk en de helft maakt al gebruik van stickers, stempels of washi-tape om hun schoolspullen een persoonlijke look te geven.
Dat het personaliseren van schoolmateriaal bijdraagt aan het ontwikkelen van de identiteit van het kind, wordt ook door de ouders erkend. 64% van de ouders vindt het belangrijk dat hun kind zijn schoolmateriaal uniek kan maken door er zelf zaken aan toe te voegen en meer dan de helft zegt dat zijn kind dat nu al doet.
Zowel ouders als kinderen vinden dan ook dat er meer materiaal mag verkocht worden om schoolspullen te customizen.
“Uit onderzoek dat HEMA uitvoerde in België en Nederland kwam al naar voren dat tieners veel belang hechten aan het personaliseren van hun schoolgerief. Voor hen is dit één van de belangrijkste manieren om hun identiteit te ontwikkelen en tot uitdrukking te brengen. Bij HEMA proberen we deze vorm van creativiteit en zelfexpressie te ondersteunen door middel van onze ‘eigen school, eigen ding’-campagne. Deze campagne is helemaal gericht op het personaliseren van schoolmateriaal. Al tijdens de zomervakantie organiseert HEMA workshops om tieners te inspireren en ze te leren hoe ze hun schoolgerief helemaal naar eigen smaak kunnen personaliseren.” aldus Marry Jansen, HEMA.