Nu de winter er toch echt weer aan lijkt te komen, breekt de discussie over het gebruik van winterbanden weer los. Niet alle argumenten die hierbij worden gebruikt berusten op de waarheid. Bandenfabrikant Bridgestone zet vijf veelvoorkomende aannames op een rij:
Fabel: Het sneeuwt hier bijna nooit, dus winterbanden zijn een overbodige luxe
Winterbanden zijn absoluut niet speciaal voor sneeuw ontwikkeld, maar bieden veiligheid onder allerlei weersomstandigheden in combinatie met een lage temperatuur. Het grote verschil met zomerbanden is het soort rubber dat wordt gebruikt. Bij winterse omstandigheden kan het rubber van zomerbanden als het ware ‘bevriezen’, waardoor er minder raakoppervlak en dus minder grip op de weg is. Het rubber van winterbanden is echter zo ontworpen dat het ook met lage temperaturen flexibel blijft. Zo is er altijd voldoende wrijving met de weg om de auto onder controle te houden. Bovendien verminderen winterbanden het risico op aquaplaning, doordat het diepere profiel van de banden water makkelijker wegvoert.
Feit: De remweg van andere banden is langer dan die van winterbanden
Hoewel het misschien lijkt alsof je met zomerbanden net zo snel stilstaat als met winterbanden, blijkt uit verschillende onderzoeken dat er wel degelijk een verschil in de remweg zit. Afhankelijk van de snelheid van de auto en de conditie van de weg, kan de remweg van een winterband tot wel 40 procent korter zijn. Het gebruik van winterbanden kan daarmee het verschil maken tussen een ongeluk en veilig thuiskomen.
Fabel: Met wat minder luchtdruk maak je van een zomerband een winterband
Het lijkt een logisch sommetje. Als zomerbanden in de winter te hard worden en daardoor minder grip op de weg hebben, verminder je de bandenspanning om het raakoppervlak te vergroten. Niets is echter minder waar. Zoals hierboven genoemd, zijn winterbanden van een heel ander soort rubber gemaakt, dat flexibel blijft als de buitentemperatuur zakt. Het laten leeglopen van je zomerband verandert daardoor niets aan het feit dat het rubber hard wordt. Sterker nog; het maakt de situatie juist levensgevaarlijk. Controleer daarom regelmatig de bandenspanning van je band, ongeacht met welk type band je rijdt. Als de buitentemperatuur rond het vriespunt ligt, kan een band mogelijk zo’n 0,2 bar verliezen.
Feit: Zonder winterbanden kan je aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade
In België zijn winterbanden weliswaar niet verplicht. Veel Europese landen hebben echter wel regels over het verplicht gebruik van winterbanden. De regels zijn niet overal hetzelfde. Zo zijn er landen die een vaste periode aanhouden waarin winterbanden verplicht zijn, maar ook landen waarbij winterbanden alleen verplicht zijn tijdens winterse omstandigheden. Kijk daarom eerst of je winterbanden voor je reis nodig hebt, voordat je de weg op gaat. Naast het feit dat je een boete riskeert, kan je in deze landen (mede)aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade bij een ongeluk als je auto geen winterbanden heeft. Daarnaast kan het zijn dat de schade niet volledig wordt vergoed door de verzekeringsmaatschappij.
Fabel: Als ik winterbanden aanschaf, ben ik veel duurder uit
De aanname dat de aanschaf van winterbanden extra geld kost, is puur gebaseerd op een korte termijn gedachte. Want eerlijk is eerlijk: winterbanden kosten inderdaad geld. Toch ben je op langere termijn zeker niet meer kwijt dan wanneer je met één set banden rijdt. Door op twee sets te rijden, slijten de banden logischerwijze maar half zo snel. Doe je normaal dus vier jaar met een set banden; met een set zomer- en winterbanden kun je acht jaar vooruit. Bovendien ga je een stuk veiliger de weg op, waardoor je jezelf een hoop ellende en de bijkomende kosten kunt besparen.
Wil je weten of jouw band een winterband is? Kijk dan of er een afbeelding van een sneeuwvlok op de band te vinden is.