Garage te duur

Tijdens de koude wintermaanden kan je met je wagen al eens tegen een probleem of twee aanlopen. Denk maar aan batterijstoringen, verwarmingsproblemen of gewoonweg een auto die niet wil starten. Helaas hangt daar vaak een stevig prijskaartje aan vast. Belgen betalen gemiddeld 15- tot 20% meer voor hun reparaties bij de garage dan nodig. Dat blijkt uit een recente studie door Carly, aanbieder van de meest geavanceerde OBD-scanner op de markt die automobilisten in realtime verbindt met belangrijke gegevens over de gezondheid, het onderhoud en de aanpassingsmogelijkheden van hun voertuig. 

De winter staat voor de deur en daarmee ook traditiegetrouw de drukke skiperiode. Veel Belgen stappen achter het stuur richting hun favoriete skigebied, maar voor je vertrekt, zorg je beter dat je auto in topconditie is. Kom je toch een probleem tegen? Dan betaal je daar al snel 15- tot 20% te veel voor bij de garage, volgens een recente studie van Carly. Die conclusie is gebaseerd op meer dan zes miljoen diagnosesessies.

De prijsverschillen hangen echter af van het type probleem. Motorproblemen kunnen tot 20% goedkoper uitvallen, vooral bij merken zoals Toyota en Opel. Bij transmissieproblemen lopen de kosten juist op, met verhogingen van 10- tot 12% voor Audi en Mercedes. Problemen met remsystemen brengen een meerkost van 9- tot 11% met zich mee. Voor problemen rond luchttemperatuur, druk en injectie betalen Belgische autobezitters gemiddeld 13- tot 19% te veel.

Terug vertrouwen geven aan automobilisten

Als autobezitter zonder veel technische kennis is het vaak moeilijk om reparatiekosten te begrijpen en oplichting te voorkomen. Uit een studie van Petronas Lubricants International blijkt zelfs dat één op de vier Belgen zich schaamt voor zijn beperkte kennis over autoreparaties.

“Daarom ontwikkelden we de nieuwe Carly RMH-tool”, zegt Dali Ati, Head of International Marketing bij Carly. “Met deze tool kunnen gebruikers niet alleen de staat van hun voertuig controleren, maar ook meteen een gratis inschatting maken van de reparatiekosten. Door de gemiddelde kosten van verschillende merken en modellen in België te vergelijken, geeft onze ‘Cost Estimate’-tool een duidelijk overzicht van de prijsklasse, van duurste tot goedkoopste optie. Carly geeft vervolgens ook bijpassend advies. Daardoor zijn autobezitters beter geïnformeerd én kunnen ze onaangename financiële verrassingen voorkomen.”

Bij sommige automerken is de kans op kritieke problemen, zoals motoroververhitting of problemen met de transmissie en remmen, trouwens een stuk groter dan bij andere. Zo ligt die kans bij Peugeot, Opel en Citroën boven de 40%, terwijl Ford en Mercedes er met respectievelijk 32% en 35% beter vanaf komen. Daarnaast verschillen de risico’s ook per brandstoftype. Hybride modellen hebben de hoogste kans op defecten met 83%, gevolgd door elektrische auto’s met 74%, benzinewagens met 71% en dieselwagens met 68%.

Kilometerfraude ontmaskeren met de Carly-box

“Regelmatig je auto checken is niet alleen cruciaal om onverwachte problemen en hoge kosten te voorkomen, maar ook om de levensduur van je voertuig te verlengen”, concludeert Ati. “Met de Carly scanner, een apparaat dat via een OBD-poort verbinding maakt met je auto, kunnen we zelfs kilometerfraude bij tweedehandswagens opsporen. In België haalt fraude gemiddeld 41.012 km van de teller. Hoewel de Belgische Car Pass, die informatie geeft over het merk, model en chassisnummer, het aantal fraudegevallen verminderde, blijft bij 6% van de voertuigen de teller nog steeds gemanipuleerd. Brussel is hierbij het hardst getroffen, met 16% van de fraudegevallen.”

Carly telt wereldwijd 3 miljoen gebruikers, waarvan 80.000 in België, en richtte de Carly Community op. Hier delen bestuurders real-time advies en ervaringen, en kunnen ze meteen hulp krijgen van experts. Zo gaan ze beter voorbereid de weg op, zelfs als er zich problemen voordoen.