De nieuwe BMW F 900 R en F 900 XR: technische en visuele upgrades en een sterk uitgebreide standaarduitrusting onderscheiden de dynamische roadster en langeafstandssportmotor in het middenklassesegment.
“Met een uitgebreide standaarduitrusting, volledig verstelbare ‘upside-down’-vorken, lichtere wielen en een gewichtsbesparing van 3 kilogram hebben we de BMW F 900 R en F 900 XR nog aantrekkelijker gemaakt. De nieuwe BMW F 900 R wordt gekenmerkt door een sportievere rijhouding, terwijl de BMW F 900 XR een geoptimaliseerde stroomlijn kreeg,” zegt Anton Huber, Project Manager.
De nieuwe BMW F 900 R en F 900 XR: technische en visuele upgrades en een sterk uitgebreide standaarduitrusting onderscheiden de dynamische roadster en langeafstandssportmotor in het middenklassesegment.
Met de nieuwe dynamische roadster BMW F 900 R en de nieuwe cross-over BMW F 900 XR tilt BMW Motorrad zijn populaire middenklassegamma naar een nieuw niveau. Beide F-modellen zijn ontworpen met het oog op sportiviteit en plezier op bochtige wegen en blinken uit door hun nog wendbaardere rijgedrag, dat zowel bij ervaren rijders als bij nieuwkomers en mensen die het motorrijden weer opnemen in de smaak zal vallen. Terwijl de nieuwe BMW F 900 R zich als dynamische roadster vooral richt op sportief rijplezier, profileert de BMW F 900 XR zich als een zelfverzekerde partner voor lange tochten en reizen met bagage.
Krachtige tweecilinder-in-lijnmotor met Euro 5+-homologatie. Dynamische rijmodus met sportievere afstelling, Dynamic Traction Control (DTC) en motorkoppelregeling voortaan standaard. Nieuwe sportdemper, ontwikkeld in samenwerking met Akrapovič, als origineel BMW Motorrad accessoire.
Bij de nieuwe BMW F 900 R en F 900 XR zorgt de beproefde tweecilinder-in-lijnmotor met een inhoud van 895 cm³ en een vermogen van 77 kW (105 pk) voor een aangename rijdynamiek. Daarnaast kan hij uitpakken met een volle koppelcurve voor de huidige Euro 5+ homologatie. Met de nieuw afgestelde standaard rijmodus ‘Dynamic’ bieden de twee nieuwe F-modellen nog meer rijplezier en dynamiek bij een sportief tempo. Dynamic Traction Control (DTC) is standaard gemonteerd voor een optimale veiligheid tijdens het accelereren. Ook de motorkoppelregeling is standaard. Als extra veiligheid voorkomt ze dat het achterwiel doorslipt of wegschuift wanneer de rijder abrupt het gas lost of terugschakelt.
Het geluid van de tweecilindermotor, dat op zich al krachtig klinkt door het ontstekingsinterval van 270/450 graden, wordt nog scherper door de nieuwe sportdemper, een origineel BMW Motorrad accessoire ontwikkeld in samenwerking met Akrapovič, dat bovendien een gewichtsbesparing van ongeveer 1,2 kg oplevert.
Nieuwe telescopische ‘upside-down’-vorken met instelbare in- en uitveerdemping en veervoorspanning. Nieuwe wielen, ongeveer 1,8 kg lichter. BMW Motorrad ABS Pro en Dynamic Brake Control DBC zijn standaard, voor nog meer veiligheid bij het remmen.
Zowel de nieuwe BMW F 900 R als de nieuwe BMW F 900 XR beschikt over een nieuwe, torsiestijve telescopische ‘upside-down’-vork met schuine buis met een diameter van 43 mm om het voorwiel te geleiden. Zowel het in- en uitveren als de veervoorspanning zijn voortaan instelbaar. Dat maakt het mogelijk om de vork aan te passen aan de individuele behoeften.
De nieuwe BMW F 900 R en F 900 XR hebben ook nieuwe 17″-velgen van gegoten aluminium. Ze wegen ongeveer 1,8 kg minder dan de vorige modellen, wat bijdraagt aan de totale gewichtsvermindering van 3 kg.
Een andere nieuwe standaardvoorziening op de nieuwe F-modellen is het BMW Motorrad ABS Pro-systeem. Dat overtreft het BMW Motorrad ABS-systeem door een verbeterde veiligheid te bieden bij het remmen in bochten door ABS-ondersteund remmen bij hellingshoeken mogelijk te maken.
Nog een nieuw veiligheidskenmerk dat standaard wordt aangeboden, is Dynamic Brake Control (DBC), dat onbedoelde acceleraties voorkomt tijdens het remmen in moeilijke situaties om de veiligheid te garanderen.