In 2018 betrad de premium autobouwer het tijdperk van de elektrische mobiliteit met de Audi e-tron en markeerde zo het debuut van de elektrische toekomst van de vier ringen. Sindsdien stelt het model normen in het segment van de elektrische luxe SUV. De nieuwe Audi Q8 e-tron bouwt nu verder op het succesverhaal van deze elektrische pionier. Als topuitvoering van de elektrische SUV’s en crossovers maakt hij indruk met zijn geoptimaliseerde aandrijvingsconcept, verbeterde aerodynamica, toegenomen oplaadvermogen en batterijcapaciteit en vergrote rijbereik tot 582 km in de SUV-versie (volgens WLTP) en tot 600 km in de Sportback-versie (volgens WLTP). Opmerkelijke wijzigingen aan voornamelijk de voorzijde van het voertuig geven het nieuwe SUV-vlaggenschip een frissere look.
Sinds de marktintroductie van de Audi e-tron zo’n vier jaar geleden en een verkoop van 150.000 exemplaren volgt Audi een systematische, elektrische roadmap. Zijn elektrische gamma bestaat inmiddels uit acht modellen. Tegen 2026 zullen dat er meer dan twintig zijn en zal Audi alleen nog volledig elektrische modellen op de globale markt brengen. “Met onze bedrijfsstrategie ‘Vorsprung 2030’ hebben we een onveranderlijke datum vastgesteld waarop we volledig afstand doen van verbrandingsmotoren, en hebben we duidelijk beslist dat Audi binnen elf jaar een volledig elektrisch merk zal zijn”, vertelt Markus Duesmann, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG. “De nieuwe Audi Q8 e-tron vormt met zijn verhoogde efficiëntie, vergrote rijbereik en verfijnde design een andere belangrijke bouwsteen in ons elektrisch aanbod om mensen te enthousiasmeren voor elektrische mobiliteit met emotionele modellen die geschikt zijn voor dagelijks gebruik.” Oliver Hoffmann, bestuurslid voor technische ontwikkeling bij Audi, legde ook de nadruk op de voordelen voor de klant die door deze verfijningen worden aangesterkt. “We zijn erin geslaagd om in de nieuwe Q8 e-tron zowel de batterijcapaciteit als het oplaadvermogen te verhogen. Hierdoor konden we een optimaal evenwicht vinden tussen energiedichtheid en oplaadcapaciteit en de efficiëntie verhogen”, legt Hoffmann uit. “Daarnaast hebben we de motoren, de progressieve stuurinrichting en de onderstelregeling verbeterd in alle versies van de Q8 e-tron en bijgevolg ook de dynamische rijeigenschappen, die zo typisch zijn voor Audi.”
Nieuw gezicht, nieuwe naam, nieuwe corporate identity
Door dit model de Q8 te noemen maakt Audi duidelijk dat de Audi Q8 e-tron het topmodel is onder de elektrische SUV’s en crossovers. Het valt meteen op dat de Audi Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron volledig elektrische modellen zijn. Dat komt door het nieuwe ontwerp van de voor- en achterkant, waarnaar Audi’s elektrische designtaal systematisch wordt doorgetrokken. Als prestigieus elektrisch SUV-model van Audi blinkt de Q8 e-tron in zijn nieuwe corporate identity uit met een tweedimensionaal design van de vier ringen op het koetswerk. Ook de modelaanduiding met Audi-logo op de B-stijl is nieuw.
Maximale ruimte en comfort
Met een lengte van 4.915 meter, een breedte van 1.937 meter en een hoogte van 1.619 meter voor de Sportback-versie en 1.633 meter voor de SUV-versie biedt de Q8 e-tron een maximale mate aan ruimte en comfort. De SQ8 e-tron en SQ8 Sportback e-tron zijn beide twee millimeter lager en 39 millimeter breder. Hun wielbasis van 2.928 meter zorgt ervoor dat ook de passagiers achterin veel beenruimte hebben. De SUV heeft een opbergvolume van 569 liter; die van de Sportback bedraagt 528 liter. De zogenaamde ‘frunk’ biedt vooraan nog eens 62 liter opbergruimte.
Drie aandrijvingsvarianten
Voor beide koetswerkvormen is er keuze tussen drie aandrijvingsvarianten met elektrische vierwielaandrijving. Met hun twee motoren genereren de basismodellen van de Audi Q8 50 e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 24,0–20,1 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0) en de Audi Q8 50 Sportback e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 23,7–19,5 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0) 250 kW in boostmodus en een koppel van 664 Nm en hebben ze een maximaal rijbereik van 491 km (SUV) en 505 km (Sportback) volgens WLTP.
De Audi Q8 55 e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 24.4–20.6 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0) en de Audi Q8 55 Sportback e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 24,1–19,9 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0) genereren met hun twee motoren 300 kW in boostmodus en een koppel van 664 Nm. Hun maximale rijbereik bedraagt 582 km voor de SUV en 600 km voor de Sportback volgens WLTP. Hun topsnelheid, en die van de Q8 50 e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 24,0–20,1 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0), is beperkt tot 200 km/u.
De topmodellen Audi SQ8 e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 28,0–24,6 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0) en Audi SQ8 Sportback e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 27,0–23,5 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0) worden aangedreven door drie motoren, die een boostvermogen tot 370 kW en een koppel van 973 Nm leveren.
Het rijbereik van de S-modellen bedraagt maximaal 494 km voor de SUV-variant en 513 km voor de Sportback-variant. Hun topsnelheid is beperkt 210 km/u.