Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is het eerste productiemodel op het PPE-platform (Premium Platform Electric) en markeert de volgende stap in de transformatie van het bedrijf tot leverancier van premium elektromobiliteit. Met zijn typische kenmerken staat de elektrische SUV voor Vorsprung durch Technik. Het model wordt niet alleen gekenmerkt door indrukwekkende rij- en oplaadprestaties, maar ook door verhoogde efficiëntie en een groot rijbereik. De Audi Q6 e-tron belichaamt Audi’s typische SUV-styling met een verder verfijnde e-tron-designtaal. De nieuwe designfilosofie in het interieur en de baanbrekende technologieën die in het nieuwe model hun debuut maken, luiden voor het merk met de vier ringen het volgende hoofdstuk in elektromobiliteit in en maken van Vorsprung durch Technik elke dag opnieuw een tastbare ervaring. Met het Q6 e-tron-gamma komt e-mobiliteit voor het eerst uit de fabriek in Ingolstadt. 

Het PPE-platform, dat samen met Porsche werd ontwikkeld, en de elektronica-architectuur E³ 1.2 zijn belangrijke mijlpalen in de uitbreiding van Audi’s wereldwijde aanbod van elektrisch aangedreven modellen. Ze markeren het begin van een uitgebreide versterking en verjonging van het modellenaanbod. De Q6 e-tron staaft Audi’s belofte om tegen 2027 elektrische voertuigen aan te bieden in alle kernsegmenten.

“Gebouwd op het nieuwe PPE-platform is de Audi Q6 e-tron de volgende technologische sprong in premium elektromobiliteit voor onze klanten”, zei Gernot Döllner, bestuursvoorzitter van Audi AG, tijdens de wereldpremière in de hoofdfabriek in Ingolstadt. “Het PPE laat zien hoe wij expertise binnen de Volkswagen-groep bundelen en zo elektromobiliteit schaalbaar maken. Dankzij het PPE kunnen we modellen met grote verkoopvolumes en hoge technische normen in verschillende segmenten lanceren en zo ons gamma verder elektrificeren”, voegde de Audi-CEO toe. De flexibiliteit van het PPE helpt om de toekomstige modellen hun specifieke karakter en het typische Audi-DNA te geven, ondanks een gedeelde technische basis.

De Q6 e-tron verlegt grenzen op het gebied van e-performance, rijbereik en opladen. Hij belichaamt Audi’s typische SUV-styling met een verder verfijnde e-tron-designtaal en een hoog niveau van dagelijkse bruikbaarheid. Dankzij de nieuwe elektronica-architectuur E³ 1.2 vormt de Q6 e-tron-modelreeks de technologische speerpunt van het Audi-aanbod.

Indrukwekkende autonomie en oplaadprestaties

​Krachtige, compacte en hoogst efficiënte elektromotoren evenals een nieuw ontwikkelde lithium-ionbatterij bestaande uit twaalf modules en 180 prismatische cellen met een totale brutocapaciteit van 100 kWh (94,9 netto) staan garant voor een rijbereik tot 625 km. Met een systeemvermogen van 285 kW (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 19,4-17,0 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0) verzekert de nieuwe Audi Q6 e-tron de sportieve prestaties waar Audi om bekendstaat, net zoals de SQ6 e-tron dat doet met een systeemvermogen tot 380 kW wanneer de extra functie is ingeschakeld (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,4-17,5 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0). Samen verleggen ze grenzen op het gebied van prestaties, rijbereik, opladen, rijdynamiek en design. Bij de marktlancering zullen twee modelvarianten met vierwielaandrijving beschikbaar zijn, gevolgd door – afhankelijk van de markt – bijzonder efficiënte achterwielaangedreven modellen die zijn ontworpen met het oog op rijbereik en tevens zullen dienstdoen als instapversies van de Q6 e-tron-modelreeks. De Q6 e-tron quattro accelereert van 0-100 km/u in 5,9 seconden (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 19,4-17,0 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0). De SQ6 e-tron doet er slechts 4,3 seconden over (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,4-17,5 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0). De topsnelheid van beide voertuigen bedraagt respectievelijk 210 en 230 km/u. Twee modellen met achterwielaandrijving volgen later – afhankelijk van de markt. Terwijl het ene model is ontworpen met het oog op efficiëntie en rijbereik, zal het andere model dienstdoen als instapversie van de Q6 e-tron-modelreeks.

Dankzij de 800V-technologie en een maximaal oplaadvermogen van 270 kW standaard zijn korte oplaadstops mogelijk met de Audi Q6 e-tron. In amper 10 minuten kan tot 255 km worden bijgeladen aan een geschikt laadstation (high power charging, HPC). De laadstatus (SoC) neemt toe van 10 tot 80 procent in ongeveer 21 minuten. Slim, krachtig en voorspellend thermisch beheer speelt een belangrijke rol in die indrukwekkende oplaadprestaties. Uitgerust met Plug & Charge autoriseert het voertuig zichzelf bij compatibele oplaadstations wanneer de oplaadkabel wordt aangesloten, waarna het oplaadproces wordt opgestart. Het opladen verloopt ook volledig automatisch. Aan een laadstation dat met 400V-technologie werkt, kan de Audi Q6 e-tron nu ook voor het eerst overgaan tot ‘bank charging’. De 800V-batterij wordt dan automatisch verdeeld in twee batterijen met dezelfde spanning, die vervolgens parallel kunnen worden opgeladen met maximaal 135 kW. Afhankelijk van de laadstatus worden beide helften van de batterij eerst op hetzelfde niveau gebracht en vervolgens gelijktijdig opgeladen. AC-laden met vermogens tot 11 kW is mogelijk aan standaard thuisladers.

Een belangrijk onderdeel om de efficiëntie en dus het rijbereik van de Audi Q6 e-tron te vergroten is het geavanceerde recuperatiesysteem. Ongeveer 95 procent van alle dagelijkse remmanoeuvres kan door dit systeem worden afgehandeld. De Audi Q6 e-tron recupereert tot 220 kW.