Gewijd aan jonge motorrijders over de hele wereld, het is 100% tuono: unieke prestaties, inhoud van topniveau en voortreffelijk rijgedrag. Het nieuwe referentiepunt op het gebied van stijl en technologie: Tweecilindermotor, aluminium frame en een elektronisch managementsysteem met ride-by-wire, tractiecontrole en drie rijmodi.
Een fris nieuw design
Het volledige design van de Tuono 457 is nieuw en is ontstaan uit een blanco vel waarop de ontwerpers van Aprilia de strakke lijnen en compacte vormen van een echte naked bike hebben geschetst.
Vermogen/gewichtsverhouding van topniveau
De Tuono 457 is gebouwd rond de ultramoderne 457cc tweecilindermotor die net is geïntroduceerd in de RS 457, het pronkstuk van Aprilia’s technologische ontwikkeling. Het is een vloeistofgekoelde, paralleltwin die een maximaal vermogen levert van 35 kW (47,6 pk) bij 9.400 tpm en een koppel van 43,5 Nm bij 6.700 tpm. Deze motor van de laatste generatie is zeer compact en licht, wat bijdraagt aan een record vermogen/gewichtsverhouding, het drooggewicht van de motorfiets bedraagt slechts 159 kg.
Het chassis: lichtgewicht en wendbaarheid
De nieuwe Tuono 457 profiteert van Aprilia’s waardevolle, winnende expertise, die is opgedaan door jarenlange competitie, en is de enige motor in zijn segment met een aluminium frame. Het chassis bestaat uit twee zijdelingse aluminium balken die aan het balhoofd en aan de achterkant zijn vastgeschroefd; de motor fungeert als dragend element waardoor een compacte, lichte en stijve structuur kan worden gecreëerd. Deze oplossing levert de beste vermogen/gewichtsverhouding in zijn categorie. Om het chassis zijn superieure rijeigenschappen en precisie volledig tot uiting te laten komen, is gekozen voor geavanceerde vering. De voorvork met 41 mm diameter en 120 mm veerweg en de achterdemper (met 130 mm veerweg), die de asymmetrische stalen achterbrug ondersteunt, zijn beiden instelbaar.
Het remsysteem bestaat uit een paar ByBre remklauwen (waarvan de voorste radiaal gemonteerd is) die werken met twee stalen schijven van 320 mm voor en 220 mm achter.
Het remsysteem wordt bijgestaan door een Bosch ABS-systeem met twee kanalen en dual-mapping, beschikbaar op het voorwiel of beide wielen. Op de 17-inch velgen zijn 110/70 (voor) en 150/60 (achter) banden gemonteerd.
Elektronische regelsystemen voor veiligheid en plezier
Het Ride by Wire-systeem beschikt over drie rijmodi waarmee het vermogen, het koppel en de tractiecontrole, op drie niveaus kan worden ingesteld of kan worden uitgeschakeld. De Aprilia rijmodi zijn ook ontworpen om het leven in het zadel gemakkelijker te maken: de rijder selecteert de modus die het beste past bij zijn of haar rijstijl of situatie.
Het ATC-systeem (Aprilia Traction Control) kan altijd worden aangepast, ongeacht de geselecteerde rijmodus, ook tijdens het rijden, met behulp van de handige UP- en DOWN-knoppen op het linker bedieningspaneel.
De uitrusting van de Tuono 457 omvat standaard ook het geavanceerde TFT 5” kleurenscherm en de praktische, intuïtieve verlichte bedieningselementen op het stuur.
Uitvoeringen en kleuren
De Aprilia Tuono 457 is verkrijgbaar in twee verschillende kleuren. De Piranha Red kleurstelling heeft de klassieke kleuren uit de geschiedenis van Aprilia – zwart en rood – die het sportieve karakter van de Tuono 457 te benadrukken. De tweede grafische versie heet Puma Gray en heeft meer ingetogen kleuren, grijs en wit, die de Tuono 457 een meer urban look geven.
Accessoires
Aprilia heeft een breed assortiment originele accessoires ontwikkeld voor de Tuono 457, ontworpen om het sportieve karakter van de motor te versterken en zowel het comfort als de functionaliteit te verbeteren. Enkele voorbeelden van deze accessoires zijn, Quickshifter (up and down): dit accessoire maakt op- en terugschakelen van de versnellingen mogelijk zonder de koppeling te gebruiken, waardoor je supersnel kunt schakelen. Verlaagd zadel: een lager zadel, waardoor rijders van meerdere lengtes hun voeten gemakkelijk op de grond kunnen plaatsen, zonder dat je inlevert op rijcomfort. Aprilia MIA: met dit accessoire kan de motorrijder zijn smartphone via Bluetooth met de motor verbinden, waardoor het een echt multimediaplatform wordt.