Wie kerstcadeaus kreeg, trof in 22% van de gevallen minstens een geschenk aan waar ze niet blij mee waren. Dit blijkt uit een online onderzoek bij 2.000 Belgen in opdracht van 2dehands, De Kringwinkel, Troc.com en Cash Converters. De trend lijkt zich dit jaar verder te zetten: de eerste foute cadeaus doken al op kerstavond en kerstdag op op 2dehands en de komende dagen belooft het extra druk te worden in tweedehandswinkels.
Voor ruim 1 op de 5 Belgen lag er vorig jaar minstens één fout cadeau onder de kerstboom. Bij 7,6% waren dit er zelf meerdere. Dit jaar was het niet anders: de kerststronk was nog niet aangesneden vooraleer de eerste ongewenste cadeaus opdoken op 2dehands.
“Een turntas, Google Home Mini en een strip van Nachtwacht hadden dit jaar de eer om de eerste ‘foute zoekertjes’ te zijn. In de meeste gevallen gaat het om producten die we al hadden of die niet in de smaak vallen.” Aldus Aleksandra Vidanovski, woordvoerster van 2dehands. “Mensen maken er ook geen geheim van: steeds vaker plaatsen ze bij hun zoekertje dat het om een ‘fout cadeau’ gaat en waarom dat zo is. Zo weten potentiële kopers meteen dat het product nog niet werd gebruikt en verkrijgbaar is aan een interessante prijs.”
De vijf meest aangeboden ‘foute cadeaus’ zijn:
Kleding (20,6%)
Decoratie-artikelen (18,1%)
Boeken en strips (16,7%)
Parfum en cosmetica (14,7%)
Waardebons (13,6%)
Wat te doen met je ongewenste cadeaus?
De helft van wie vorig jaar een fout cadeau kreeg, hield dit toch gewoon bij. Ruim 1 op 8 (13%) ging het cadeau omruilen in de winkel en 17,2% van de respondenten verkocht het door.
“Ze zijn met steeds meer, deze ‘doorverkopers’ en dat is een goede trend, aldus Iris De Haan, woordvoerder van Troc.com. “Waarom zou je de spullen niet verkopen zodat iemand anders ze nog kan gebruiken? Met het vrijgekomen geld koop je dan iets leuks voor jezelf. We roepen dan ook op: “laat die foute cadeaus niet in de kast liggen.”
Er zijn dan ook gouden zaken te doen voor wie nog op zoek is naar cadeaus voor de eindejaarsperiode. “Het wordt stilaan een traditie; in onze 34 verkooppunten krijgen we in de dagen na Kerst 3 tot 4 keer meer spiksplinternieuwe producten binnen. Wij kunnen deze elektronica- en multimediaproducten aan onze klanten aanbieden aan zo’n 70% van de nieuwprijs,” aldus Kevin Kaeses, Algemeen Directeur van Cash Converters België.
Waarom niet?
Van wie de spullen niet doorverkocht, vond 41% dit gewoon ‘not done’. Ruim een kwart (25,9%) was bang dat de schenker zich beledigd zou voelen, bijna evenveel respondenten (25,7%) gingen er dan weer van uit dat de verkoop toch niet veel zou opbrengen. Bijna 1 op de 10 (9%) gaf de foute cadeaus liever weg.
Dit laatste is iets wat ze bij De Kringwinkels al langer merken. “De komende dagen wordt het ongetwijfeld opnieuw alle hens aan dek in onze winkels. In de vakantie heeft men wat meer tijd om bij ons langs te komen met ‘foute cadeaus’. Zo krijgen we een pak meer gloednieuwe producten binnen waarvan we denken dat het om foute cadeaus gaat. Kledingstukken blijven het populairst maar ook boeken worden vlot aan ons geschonken, vaak met het inpakpapier er nog bij. Zo kunnen ze er – via De Kringwinkel – nog iemand anders blij mee maken,” besluit Eva Verraes, directeur van De Kringwinkels.
Methodologie
Het online onderzoek werd tussen 7 oktober en 18 oktober 2019 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Troc.com, 2dehands, Cash Converters en De Kringwinkel. 2.000 Belgen werden ondervraagd. Het onderzoek is representatief naar taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 2,19%.