Over een kleine maand brengt de Sint traditioneel opnieuw cadeautjes. Onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van webshops, toont aan dat hij daarvoor steeds vaker online gaat shoppen. BeCommerce merkt niet enkel een forse stijging in het aantal kopers dat zijn of haar speelgoed online koopt, ook het gemiddelde uitgegeven bedrag is enorm toegenomen. Zo gaf het doorsnee Belgisch gezin vorig jaar gemiddeld € 113 euro uit aan speelgoed. In de eerste helft van 2018 gaf de Belg zelfs 58% meer uit aan speelgoed dan dezelfde periode vorig jaar. „De Belg vindt steeds vaker zijn weg naar de webshop. Speelgoed is één van de productcategorieën die over de jaren heen enorm populair is geworden. Traditioneel doen de laatste drie maanden van het jaar het op vlak van speelgoed nog beter dan gemiddeld. We verwachten dat 1 op 4 Belgische gezinnen zijn Sinterklaasspeelgoed dit jaar online zal aankopen“, verduidelijkt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.
Belg spendeerde online 58% meer aan speelgoed in eerste helft van 2018
Het is geen geheim dat de online markt blijft groeien. Dat blijkt ook uit de resultaten van de BeCommerce Market Monitor die BeCommerce in september voorstelde. Een van de grootste stijgers van de eerste helft van 2018 is speelgoed: in totaal gaf de Belg online 66,15 miljoen uit aan speelgoed. Dat bedrag is goed voor een stijging van 58% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Van alle Belgische gezinnen die online winkelen kocht 28% in het tweede kwartaal van 2018 speelgoed online. Het aandeel aangekocht speelgoed is zo goed voor 39% van de online uitgaven van het eerste semester van 2018. Concreet gaat het voor de eerste van helft van 2018 om zo’n 2.318.961 aangekochte speelgoeditems.
Gemiddeld €126,5 per speelgoedaankoop
De Belg vindt steeds vaker zijn weg naar de webshop. Speelgoed is één van de productcategorieën die over de jaren heen enorm populair is geworden. Waar in het eerste kwartaal van 2015 amper 149.128 Belgische gezinnen zijn speelgoed online kocht, nam dat aantal in dezelfde periode van dit jaar toe tot 296.599 gezinnen. Zo kan er op vier jaar tijd bijna gesproken worden van een verdubbeling in het aantal kopers.
Ook het uitgegeven bedrag blijft toenemen. In 2015 en 2016 spendeerde de Belg per online speelgoedaankoop gemiddeld €80. Dat steeg in 2017 tot een gemiddeld bedrag van €89 en voor de eerste helft van 2018 zitten we al aan €126,5 per online aankoop. Goed voor een totaal van 66,15 miljoen euro in het eerste semester van dit jaar. „Traditioneel doen de laatste drie maanden van het jaar het op vlak van speelgoed het uiteraard nog beter dan gemiddeld. We verwachten dat 1 op 4 Belgische gezinnen zijn Sinterklaasspeelgoed dit jaar online zal aankopen“, verduidelijkt Sofie Geeroms.