Het lijkt onwaarschijnlijk, zeker omdat we allemaal wel eens hopeloos op zoek zijn naar een parkeerplaatsje in de stad. En toch kampen heel wat Vlaamse steden met een overschot aan parkeerplaatsen. Niet op straat uiteraard, wel ondergronds of achteraan nieuwe appartementsblokken. Daar staat zelfs 1 op de 5 parkeerplaatsen leeg. En volgens experts zal dat aantal de komende jaren alleen maar toenemen. Ze vragen dan ook dat de lokale overheden dringend maatregelen nemen.
Jeroen Van Neck van vastgoedontwikkelaar Kolmont, alumnus in de masteropleiding Real Estate aan de Antwerp Management School, onderzocht in het kader van deze opleiding het probleem van leegstaande parkeerplaatsen. Het onderzoek werd gevoerd in regio Antwerpen, maar rondvraag leert dat de resultaten door te trekken zijn naar heel Vlaanderen.
Maar wat is het probleem nu juist? Vastgoedontwikkelaars zijn in Vlaanderen bij wet verplicht om bij een nieuwbouwappartement een strikt aantal parkeerplaatsen te voorzien. Gemeentebesturen vrezen immers bij nieuwbouw dat bewoners zonder deze parkeerplaatsen – meestal onder hun appartementsgebouw – in de straten in de omgeving zullen parkeren. In de praktijk wil dit zeggen dat gemeentebesturen de projectontwikkelaars verplichten tot het realiseren van minimum 1,2 tot zelfs 2 parkeerplaatsen per wooneenheid, afhankelijk van de grootte van de woning. Maar niet iedereen heeft nood aan een eigen parkeerplaats.